הנסיך הקטן וסנט-אכזופרי מאת שרה שוהם

הנסיך הקטן

רוצים ללמוד צרפתית? מחפשים הרצאות על תרבות צרפת?

רוצים לקרוא עוד כתבות שעוסקות בתרבות צרפת? כנסו לקישור הזה.

זמן קריאה משוער: 11 דקות

בליל ה-31 ביולי 1944, המריא טייס הקרב סנט-אכזופרי לפעולה נגד מטוסי האוייב הגרמני ומאז נעלם. טייס גרמני דיווח על מטוס סיור צרפתי שעלה בלהבות מעל לים. שנים של חיפושים עם ציוד סונאר משוכלל לא הועילו לגילוי המטוס האבוד.סנט-אכזופרי, הטייס, הסופר, מחבר הספר האהוב “הנסיך הקטן” נעלם בלי להשאיר עקבות.

בתחילת יוני 2000 , 56 שנה לאחר נפילתו, נמצא מטוסו של הטייס הסופר, סמוך לאי פריול מדרום לטולון, צרפת. היה זה רגע מרגש למדינה שלמה ואבלה על אבדן בכיר בניה שלא השלימה עם היעלמו ולא חדלה לחפש אחריו.
צרפת עצרה את נשימתה.

הנסיך הקטן נולד מהאש הגדולה של קונסואלו

סנט-אכזופרי נולד ב -29 ליוני 1900 בעיר ליון בדרום צרפת למשפחת אצולה שרבים מבניה היו אנשי רוח ומדע. ילדותו עברה עליו במשחקים במרחבי השדות ובשרטוטים שונים של מכשירים מכניים שהלהיבו את דמיונו, במיוחד אלה הקשורים לטיס, חלום שהגשים בעת שירותו הצבאי.

בעת שירותו הצבאי החל לפרסם ספרים אודות חוויותיו כטייס ריגול שצלם את תנועות הצבא הגרמני במסווה של טייס דואר בין צרפת ומדינות חסותה בצפון אפריקה. במסגרת תפקידו פעל אף כדיפלומט לשחרור חטופים אזרחי צרפת אשר עונו ע”י חוטפיהם המוּרים במדבר סהרה. אט, אט התרחב היקף מסלול טיסותיו לטולוז ובואנוס איירס, שם נשא את בחירת לבו: Consuelo Sunsa del Sanvadel מ-אל סלבדור, לה הציע הצעת נישואין במהלך טיסה מעל להרי האנדים.

קונסואלו אשתו אל אנטואן דה סט. אכזופרי. מקור צילום: ויקיפדיה.
קונסואלו אשתו אל אנטואן דה סנט-אכזופרי. 

מתוך ‘זכרונות ה-ורד’ (הוצ. כרמל), -(הלא היא השושנה המפונקת) – ספר שכתבה קונסואלו לאחר מותו: תמיד ברגעי השלווה והאושר שלהם היה סנט-אכזופרי מבקש ממנה שתספר את סיפורי אל-סלבדור, על ימי ילדותה …

“ספרי לי את סיפור הדבורים,” היה מבקש ממנה, כמו שביקש הנסיך הקטן: “צייר לי…”

אבל סנט-אכזופרי היה נווד בנשמתו. קווי תעופה שנפתחו בהמשך יחד עם קידומו כטייס וכעיתונאי פתחו לפניו את העולם. הנוסחה של ‘האשה הקטנה’ המחכה לו בבית תוך הגשמת הרפתקאותיו ברחבי העולם התאימה לו. זמן קצר לאחר נישואיהם עלו יחסיהם על שרטון.

קונסואלו וסט. אכזופרי. מקור תמונות: ויקיפדיה.
קונסואלו וסנט-אכזופרי. 

עשרות שנים לאחר שנספה במטוסו, תפרסם קונסואלו בספרה ‘זכרונות ה-ורד’: “מצבו הקיומי המשונה של סנט-אכזופרי מחייב אותו לנוודות רגשית שאינה מוצאת לה פורקן ושחרור אלא בטיסות ליליות של איש אחד, או בתשוקה האובססיבית להילחם למען מולדתו. בקריאת תיגר גדולה על המוות, במצב זה של התנגדות שמאפשר לו להיות קדוש מעונה, הוא משכך את כישלונו הרגשי. הפעולה, קשרי הרעות, היושר, הפטריוטיות המוקצנת לכדי גבורה, הטיסה שנחשבת לדימוי נשגב של טוהר שנמצא מחדש, כל אלה הם תחנות ביניים וגשרים המשחררים אותו מהכלא הרגשי שהוא כבול בו תמיד. ספר זכרונותיה של קונסואלו מבהיר היטב את מסע החיפוש הפתטי והמכאיב הזה.

הנסיך הקטן והשושנים.
הנסיך הקטן והשושנים.

קונסואלו סיפרה כי סנט-אקזופרי היה אומר לה שהיא גוברת על כל האחרות, היה אף אומר לה שהיא נחמתו, הכוכב שלו ואורו של הבית. שקונסואלו החצויה, הנטושה, נחוצה לו. אחת היא כמה מאהבות היו לו, כמה מקורות השראה, ידועות בציבור שהציפו אותו במתנות, שהבטיחו את הקריירה שלו כסופר, שהחניפו לו ולפעמים אהבו אותו באמת ובתמים, קונסואלו עודנה נטועה לבלי עקור.

כשאני בין הכוכבים, ואני רואה מרחוק אור, ולא יודע אם הוא אור כוכב או פנס על האדמה… אני אומר לעצמי שזוהי קונסואלו הקטנה שלי שקוראת לי כדי לספר לי סיפורים…

סנט-אכזופרי בחר דווקא בשושנה כמודל אהבה, כי אהבה אמיתית לפעמים דוקרת. הדברים האמיתיים, שלמותם נמצאת בפגימותם. “אין דבר שלם יותר מלב שבור”. (ר’ נחמן מברסלב).

קונסואלו נושאת בתוכה את הילדות הזאת והיא שמצילה אותה ברגעים הקשים ביותר: בגידותיו של סנט-אכזופרי, המופיעות בספר ‘הנסיך הקטן’ בתפקיד השושנים:

הנכן יפות… אך השושנה שלי חשובה מכולכן כי רק אותה השקיתי יום יום… ההיעדרויות מלוות בחוסר ודאות, תאונות מטוס, היעלמותו בסופו של דבר…

ולמרות כל אלה, כתבה לו ערב מותו, בסוף יוני 1944:

אתה בתוכי כמו שהצמחייה נמצאת על האדמה. אני אוהבת אותך, אותך, אוצרי, אותך, עולמי.

וגם במה שהשיב לה:

מרגיע כל-כך להיות כרוכים זה בזה כשני עצים ביער, שניהם מטולטלים באותן רוחות עזות. לספוג יחד את השמש ואת הירח ואת ציפורי הערב. במשך כל החיים.

(‘זכרונות ה-ורד’ הוצ. כרמל).

לכן קונסואלו תמיד נדרשת, נקראת לעזרה, בה הוא בוטח בסופו של דבר, היא זו שיודעת לשמור עליו. היא היחידה שלא חלמה בשבילו חלומות תהילה ופרסום: רק השתוקקה לגור אתו בבית קטן בלב אפריקה, שם יהיה לו שקט ויוכל לכתוב. שהרי היא זו שביקשה ממנו תמיד לכתוב, להישמר מכל הפיתויים הליליים, ואף הרחיקה לכת עד כדי כך שנעלה אותו בחדר העבודה שטרחה וסידרה למענו, בפקודה שלא ייצא משם עד שיגמור לכתוב את מכסת דפיו!

סנט-אכזופרי מכיר לה טובה, מגלה לה שחלם רבות לכתוב תחת כנפה, חמימות הציפור שלה מגוננת עליו בעדנה… “לשון הציפורים שלך והרעד המקסים שבה…” בבית הלבן הגדול באמריקה, השלים את יצירת המופת שלו, “הנסיך הקטן”. ימים מאושרים הוקדשו לציור, להעמדת החברים כדוגמנים, לכתיבה מחודשת של הסיפור השאול מסיפורו שלו, ליצירה מחודשת של כל המוטיבים שרקמו את דמותו. “הנסיך הקטן” נולד מן האש הגדולה של קונסואלו, הודה לבסוף…
סנט-אקזופרי נזקק ל’זכרונות ה-ורד’ של קונסואלו, כדי לקום לתחייה אחרת, כדי להיראות אנושי יותר. הזכרונות האלה מקרבים אותו אלינו, הוא נעשה, לפתע פתאום, מרגש יותר, אמיתי יותר ומעורר חיבה. כתבי לי, כתבי לי, ביקש ממנה ביום הולדתו הארבעים וארבעה, כמה שבועות לפני מותו, “מדי פעם מגיע[הדואר] ואביב פורח בלבבי.” (‘זכרונות ה-ורד’ הוצ. כרמל).

סנט-אכזופרי הטייס

נחיתות אונס, התרסקות מטוסו ויכולת הישרדות במצבים בלתי אפשריים שלו ושל עמיתיו לטיסה, הפכו אותו לגבור מפורסם ויצרו ביקוש רב לכתבותיו בעיתונות, לצד פרסום ספריו ולזכייתו בפרסים יוקרתיים. במקביל רשם פטנטים על שמו עבור המצאות מכניות שונות המופעלות במטוסים עד היום.

בדרך זו של תיאורי הישרדות על-אנושים – כמו הליכה במדבר הלוהט במשך חמישה ימים ללא שתיית מים עד הגעה למצבי הזיה מסוכנים, הוא הפעיל את קוראיו המתוחים מדאגה וחרדים לקראת כל פיסת מידע חדשה אודות ההרפתקן המסכן את עצמו למען האנושות. מעתה היה הטייס המפורסם, עבור קוראיו כמו לוליין טרפז בלי רשת ביטחון.

בגיל 39, בגוף מרוסק מתאונות מטוס רבות, למרות ניסיון חבריו ומפקדו למנוע אותו, הוצב סנט-אכזופרי כטייס קרב בחיל האוויר הצרפתי. משימתו הייתה לעקוב אחר תנועות הצבא הגרמני. מטוסו הותקף ע”י הגרמנים אולם הוא לא הפסיק להילחם, אלא לאחר שמטוסו נפגע. בדרך זו העביר את המסר, לפיו החליט להקריב את עצמו למען ארצו.

תמונת "ההד" איור של ענבל לייטנר

לאור מאמרים שפרסם בגנות המלחמה על מפלתה של צרפת, שחלקים צפוניים ממנה כבר נגזלו ע”י הגרמנים, הבין סנט-אכזופרי עד כמה מסוכן המצב בארצו ובאירופה בכלל. כמו הנסיך הקטן ששואל שאלות, כמו הילד שמסוגל לראות את הנסתר ואל מעבר לדברים: שרואה פיל בתוך נחש, כבשה בתוך קופסה, הבין סט. אכזופרי הרבה לפני אחרים את סכנת הפשיזם העומד לרסק את מולדתו האהובה. בפרק “ההד” אומר הנסיך הקטן “ארץ מדבר משונה ואנשיה חסרי דמיון… הם חוזרים על כל מה שאומרים להם… ” הוא הבין שכדי להילחם נגד הנאצים עליו לברוח מצרפת ולהצטרף כטייס קרב לחיל האוויר האמריקאי שהצטרף למלחמה נגד הגרמנים.

הנסיך הקטן לבוש בצבעי הטריקולור.
הנסיך הקטן לבוש בצבעי הטריקולור.

‘הנסיך הקטן’ אינו ספר ילדים תמים. התנגדותו למלחמה זועקת כבר מן הכריכה, ע”י בגד ה’טריקולור’ בצבעי דגל צרפת.

לאחר נפילת ‘קו מאז’ינו’ (ע”י פלישת הגרמנים דרך ‘הארדנים’) שהיה אמור להגן על צרפת, פרסם סט. אכזופרי בכל תחנות רדיו ארה”ב המשדרות בצרפתית ובעיתונות קריאת ‘פיוס למען גיוס’ לכל אזרחי צרפת, אלה מימין (משתפי הפעולה עם משטר וישי) ואלה משמאל (הגוליסטים) להתאחד למען מטרה אחת: לנצח את הגרמנים. (אנשי וישי פרסמו את שמו כבכיר בממשלתם ובכך גרמו להשחרת שמו כמשתף פעולה עם הגרמנים. הכחשותיו לא עזרו).

'שורשים' איור של ענבל לייטנר

האם יש כאן הדהוד לאנשים חסרי הדמיון שחוזרים על כל מה שאומרים להם? שהרי מי שחוזר על כל מה שאומרים לו בלי לחקור מהי האמת, אינו מבדיל בין צמח שוטה לצמח טוב, ולכן הוא עלול להיות מסוכן! ולוּ לא היו אלה ‘אנשים שחוזרים על כל מה שאומרים להם’, האם היו מסוגלים לחקור מהי האמת, באמצעות השאלה: ‘עשב שוטה, האם הוא אִיום חיצוני? או, אִיום מפני מפלצת הקיימת בתוך כל אחד מאיתנו?’ ממקום גלותו פרסם את הספר ‘טייס מלחמה’ וזמן קצר אחריו את ‘הנסיך הקטן’ שאותו לא הסכים לפרסם תחת ממשל וישי.

כמו ‘הנסיך הקטן’ מוקדש הספר ‘מכתב לבן ערובה’ להוגה הדעות הנערץ, ידיד נפשו והמורה הרוחני של סנט-אכזופרי, היהודי ליאון ורת. הספר ‘הנסיך הקטן’ כתוב בקודים, כמו כתב צופן, כנראה מתוך זהירות למנוע את חשיפתו ומקום מחבואו של ליאון ורת.

ב – 22 ליוני בשעה 4 לפנות בוקר עברו חיילי הצבא הגרמני בשער הניצחון של פאריז. העיר שנפלה לידיהם ללא ירייה התרוקנה תוך שבוע מ-10 מיליון תושבים. שיירות העקורים נדדו דרומה ברכב, ברגל, על אופניים, בעגלות דרומה, לאזורים שטרם נכבשו. ממרומי מטוסו ראה סט. אכזופרי את השיירות שהופגזו ע”י מטוסים גרמניים יחד עם כפרים שלמים שעלו על תושביהם באש. הוא ידע שבשיירות האלה נמלטים אף ליאון ורת ומשפחתו.

במקביל לפעילותו כטייס קרב המשיך סנט-אכזופרי לפרסם בעיתונות העולמית מאמרים בגנות המלחמה. הוא הדגיש במאמרים אלה את אחריותו של כל בן אנוש כלפי זולתו. בספר בא הדבר לידי ביטוי בדברי השועל לנסיך הקטן:

לעולם ערב אדם לשלומו של אותו שהוא מאלפו…

אבל הוא התכוון לאחריות של כל בן אנוש כלפי כל בן אנוש.

במסעותיו בין כוכביות וערפיליות מבקש הנסיך הקטן לגלות את פשר הקיום. לגלות מהי האמת. להיות מודע לגלות מבעוד מועד מהו צמח טוב ומהו צמח שוטה שיש לעקור מיד עם בצבצו מן האדמה. ‘צייר לי כבשה’ מבקש הנסיך הקטן מן הטייס. זה האחרון מצייר לו כבשה. הנסיך הקטן אינו מרוצה: “הכבשה הזו נראית חולה’. הטייס מצייר שנית. הנסיך הקטן אינו מרוצה: ‘זו אינה כבשה, זה תיש’. בשלישית מצייר הטייס כבשה. הנסיך הקטן פוסל אף אותה ‘זו, מאד, מאד זקנה’. הטייס הממהר לתקן את מטוסו שנפגע, מצייר תיבה ובה שלושה חורים. ‘זוהי רק קופסה. הכבשה שבקשת נמצאת בתוכה’. ואז הנסיך הקטן מרוצה.

כי הכבשה משולה לאמת הנסתרת מעינינו. היא בחושך. עליה להתגלות אט, אט מתוך עבודה קשה. ‘כי הדבר החשוב באמת סמוי מן העין’. כמו שמגלה בהמשך המסע השועל לנסיך הקטן לפני פרידתם.

שלוש הכבשים והקופסה עם שלוש החורים
שלוש הכבשים והקופסה עם שלוש החורים

הדמויות השונות בספר הנסיך הקטן ומשמעותן

בספר ‘הנסיך הקטן’ מופיעות דמויות שמתנהגות באופן מוזר. הנסיך הקטן מבקש שלא נאמין למה שרואות עינינו, אלא נחקור תמיד מהי האמת: האם הדמות שלפנינו היא אמתית או מזויפת? וחקירה זו מתקשרת אף לתמונת הנבטים הנראים תמימים, אבל אם לא נחקור מהי האמת, קיימת סכנה שנבטים שנראים תמימים אינם, אלא מסוכנים, כי לאחר בצבצם מן האדמה אולי כבר לא נוכל להשתלט עליהם. כך אף הדמויות הבאות:

איש העסקים איור של ענבל לייטנר
איש העסקים איור של ענבל לייטנר

איש העסקים נשאל ע”י הנסיך הקטן מה הטעם בצבירת הכוכבים? הוא נאלץ לשאול זאת שלוש פעמים מאחר שאינו נענה. איש העסקים: ‘אני קונה כוכבים כדי להיות עשיר, כדי שאוכל לקנות עוד כוכבים’. אבל הנסיך הקטן אינו מוותר ושואל בשלישית: ‘ומה תעשה בם, בכל הכוכבים האלה?’ ובעצם הוא שואל ‘מהי הכבשה שלך? מהי האמת שלך? מה זאת אהבה?’

והתשובה של איש העסקים: “איני עושה בהם כלום. אני רושם את מספרם על פתק ונועל אותו במגרה בבנק.’

הרגש, שהוא הדבר האמתי ביותר של האדם נמחק לטובת צורך מזויף בהערצת הסביבה לכוח, לממון, כל זאת כדי לקבל סיפוק חלופי לצורך שלו באהבה. כל הון שבעולם לא ישביע את רעבונו כי זהו צורך מזויף. מדוע אדם כזה הוא מסוכן והרסני לחברה? מה הופך אותו לבאובב?

מדליק הפנסים איור של ענבל לייטנר
מדליק הפנסים איור של ענבל לייטנר

מדליק הפנסים הממלא אחר הוראות בלי לפקפק בהן. האם הוא הד ל’אנשים שחוזרים על כל מה שאומרים להם בלי לבדוק מהי האמת? מדוע הוא מסוכן? מה הופך אותו לבאובב?

השיכור הוא היחיד המודע למצבו. היחיד שאינו מעמיד פנים. הוא מתבייש על כי אינו מסוגל להתמודד עם המציאות. הד ל’אנשים שחוזרים על כל מה שאומרים להם’.  מדוע הוא מסוכן? מדוע אפילו הוא, הפאסיבי, באובב?

הרברבן - איור של ענבל לייטנר
הרברבן – איור של ענבל לייטנר

בעולמו של הרברבן אין בני אדם. במידה שהם קיימים, הם מהווים כלים לסיפוק תשוקתו להיות נערץ. כאשר אין מעריצים בסביבה הוא ימציא אותם בדמיונו. באמצעות הלא אמיתי אפשר להגיע רק לסיפוק לא אמיתי. לאשליות ולהזיות.
דמויות אלה יוצרות פרופיל של חברה נהנתנית, דקדנטית, שנטשה את ערכי הרוח וזכויות האדם. חברה של באובבים מסוכנים. חברה הרסנית שאינה לוקחת אחריות על קיומה ולא אחריות כלפי דור העתיד.

יוצא דופן הוא השועל האמיץ היוצא למסע של גילוי עצמי בעולם כאוטי. השועל מחפש את סוד האושר בפיתוח היכולת לאהוב. והנה על קו התפר נוצרת ידידות מופלאה של אמת.

השועל והצעיף שלו. איור של ענבל לייטנר
השועל והצעיף שלו. איור של ענבל לייטנר

הזהירות שבה מתקרבים זה אל זה הנסיך הקטן והשועל היא אחד הביטויים הפיוטיים ביותר ל”מה זאת אהבה?”
בעולם כאוטי בו נהרסת אירופה ע”י עצי הבאובב, על קו התפר בין החיים לכיליון, נוצרת למרות הכול ידידות מופלאה ודיאלוג של אמת.

הנסיך הקטן והשועל בתהליך פרידה איור של ענבל לייטנר
הנסיך הקטן והשועל בתהליך פרידה איור של ענבל לייטנר

כאילו נלקח איור זה מתמצית חיי הזוגיות הסוערים של סט. אכזופרי וקונסואלו. הצעיף והזנב הקשורים בקשר גוּרדי יוצרים תחושה שהשועל הנמצא בתנוּפת ריצה ייצא תיכף מן האיוּר בעוד זנבו יתארך ויתארך עד אין-סוף.
האיוּר ממחיש עד כמה הפרידה היא חיצונית וחסרת משמעות לעומת הרטט הנצחי המחבר ביניהם.

בהשראת הציור הידוע של מיכאלאנג’לו בקפלה הססטינית: ידיים נפרדות, מצב של ‘נוגע לא נוגע’, של ‘כמעט’ שמְשַׁמֵּר מתח תמידי… או בהשראת הסינפסות במעבירות מידע בין תאי עצב כאשר אין מגע ביניהם, אלא התא המְשַׁדֵּר פולט מידע אל מרווח שממנו קולט התא המקבל.

סט. אכזופרי תולה את תקוותו בדור העתיד שעדיין לא הושחת, עדיין נאמן למצפונו, לרגשותיו, דור שעדיין נקי הוא מבאובבים. בפרק ‘כוון הרכבות’: ‘רק הילדים יודעים מהו סוד האושר. הם משקיעים את נשמתם בטפלם בבובה עשויה סמרטוטים ואם מוציאים אותה מידיהם, הם בוכים’.

הנסיך הקטן הופך ליצירת אומנות ומופע

אהבת ‘הנסיך הקטן’ הביאה אותי למחקר רב שנים אודות מחבר הספר אנטואן דה סנט אכזופרי. ככל שהעמקתי, חשתי שיש כאן יותר מאגדה יפהפייה. קראתי בספריו האחרים של הסופר על חוויותיו כטייס קרב שלחם נגד הנאצים. קראתי ספרים רבים על השואה ומלחמת העולם השנייה לצד מאמרים בעיתונות הכתובה והאלקטרונית וביקורים רבים במוזיאונים להנצחת השואה בארץ ובעולם.מלים חנוקות החלו לבעבע מבין השורות הכתובות של ‘הנסיך הקטן’. בנוסף על רמזים אודות חוויות הסופר כטייס קרב, מתארת האגדה דמויות מסוכנות שדרדרו את אירופה מאסון לאסון.

‘הנסיך הקטן’ הוקדש לידיד נפשו ומורו הרוחני של המחבר, הוגה הדעות הנערץ, היהודי ליאון ורת. הספר הוא בעצם מכתב אוהב ודואג לשלומו והוא כתוב בקודים סמויים כמו כתב צופן כדי לא לחשוף את זהותו של היהודי המתחבא מאימת הנאצים.

בעולם כאוטי מציע הנסיך הקטן אופציות לחיים בריאים יותר בחברה מתוקנת.
כדאי שנקשיב לו לילד המחונן בכושר לראות את אשר מעֵבר לנראה לעין,
כדאי שנקשיב לו, לילד הרואה פיל בתוך נחש, כבשה בתוך קופסה…
חלק ניכר מן התובנות התגלו לי תוך כדי תהליך ההלחנה של יצירתה ‘צייר לי כבשה’.

היצירה בוצעה והוקלטה בקונצרט ‘אתנחתא’ בביצוע מקהלת ‘לי-רון’, מנצחת רונית שפירא ועוד אמנים מן השורה הראשונה. ‘צייר לי כבשה’ יצא לאור בספרון מהודר בשבע שפות ובו איורים מקוריים חדשים מאת ענבל לייטנר, בוגרת בצלאל. הספרון מכיל תקליטור של ביצוע היצירה בעברית ע”י מקהלת “לי-רון”, מנצחת רונית שפירא. לאור השבחים להם זכה התקליטור בעולם ומועמדותו לפרס הגראמי, יצרתי את ‘צייר לי כבשה’ כמופע אודיו-ויזואלי המשלב אומנויות צליל ומסך באמצעות וידאו-ארט, קטעים דוקו-אומנותיים ממלחמת העולם השנייה והשואה וסרטי אנימציה מלווים בהנחייתה.

המופע מציג את ‘הנסיך הקטן’ באופן שמאפשר להבין כי אין זה ספר ילדים תמים, אלא מחאה נגד חברה שוויתרה על ערכי הרוח וזכויות האדם ופותרת סכסוכים באמצעות מלחמות.

המופע-סרט “צייר לי כבשה” הועלה בהצלחה בסינמטק ת”א, סינמטק חיפה, “אלמא” זכרון יעקב, מרכז “ענב” ת”א, ‘בית היוצר’ אקו”ם האנגר 22 נמל ת”א וביד השמונה.

ביולי יערכו 2 הופעות:

יום שישי 13.7 ב 15:00 אולם קלור, כפר בלום – פסטיבל “קול המוסיקה בגליל העליון ”
מחיר: 40 ש”ח. כרטיסים 04-6816481 בקישור

סינמטק תל-אביב, רח’ שפרינצק 2 יום שלישי 17.7.2018 בשעה 19:00
המכירה מאמצע יוני 45 ₪ בטלפון 6876* או באתר בסינמטק . חינם למנויי הסינמטק.

כמה מילים על הכותבת

שרה שוהם, ילידת ישראל , בוגרת האקדמיה למוסיקה ע”ש רובין באוניברסיטת תל אביב בניצוח, פסנתר וקומפוזיציה. זכתה בין השאר בפרס ממשלת צ’כיה על יצירתה בעברית , ערבית ואנגלית ולא ילמדו עוד מלחמה, בפרס התחרות הבינלאומית פלורילג’ בצרפת על יצירתה זהירות! עשבים שוטים למילים מאת סט.אכזופרי ובפרס התחרות הבינלאומית “ספור” בבלגיה על יצירתה בעברית, ערבית ולטינית דברו אמת! לפסוקים מתוך זכריה ,ישעיהו ותהלים. כמו כן זכתה בפרס המק’ הפילהרמונית – על יצירתה תפילה למילים מאת פנחס שדה , בפרס התחרות הבינלאומית IBLA על יצירתה ילדה מזלג וילדה כף למילים מאת נורית זרחי, בפרס ראש הממשלה למלחינים 2002 , 2014 , בפרס אקו”ם על מפעל חיים ופרסים נוספים. יצירותיה מהוות תיעוד מוסיקאלי של חוויות החיים בארץ ומשלבות שיח אמנותי עכשווי מושרש ברב תרבותיות הישראלית על שלל זהויותיה הלשוניות, המצלוליות האתניות.

אהבתם את הכתבות? עזרו לי להמשיך ליצור תוכן איכותי והזמינו את מה שאתם צריכים לטיול (לינה, כרטיסים וכו’) דרך  “ארגז הכלים” שלי. 

הפרנקופיל יושב עם כוס יין ביד

יש לי מתנה בשבילך!

סוד גלוי הוא שמי שנרשם כמנוי לעלון שלי מקבל את הכתבות המעניינות ביותר, מידע על טיולים בצרפת, הרצאות, ערבי שאנסונים ועוד דברים שפרנקופילים אוהבים, הישר למייל.

אך כעת… כל הנרשמים יקבלו גם את מדריך הפרנקופיל לפריז בחינם!

המדריך כולל את כל המידע הדרוש לצורך תכנון הטיול לעיר האורות, יחד עם טיפים שלי, ואפילו הנחה מיוחדת להזמנת כרטיסים לאטרקציות.

דילוג לתוכן