אודרי הפבורן וז’יבאנשי החברות שהולידה מורשת של סטייל מאת אריאלה גויכמן-גארבר

בובת שעווה של אודרי הפבורן ממוזיאון מדאם טוסו בוינה. מקור צילום ויקיפדיה.

ב- 1954 נשלחה שחקנית צעירה, בלרינה בעברה שגדלה בהולנד תחת הכיבוש הנאצי והיגרה עם אמה לאנגליה, לסטודיו הפריזאי של מעצב צעיר ומבטיח כדי לעצב שמלה לסרט החדש בו היא עתידה לככב. לשחקנית הצעירה שניחנה במבנה גוף דקיק ועיני איילה גדולות קראו אודרי הפבורן, הסרט שעמד לצאת בכיכובה היה “סברינה” ולמעצב שרק שנתיים לפני כן פתח בית אופנה משלו קראו יובר (Hubert) דה ז’יבאנשי.

Sabrina (1954) – Trailer

זה עתיד היה להיות סרטה הגדול ביותר של הפבורן עד כה. האתגר הגדול של השחקנית הצעירה היה מבנה גופה הצנום- תוצר טרגי של רעב כבד בתקופת המצור הנאצי על הולנד של ילדותה, שפגע במערכת העיכול שלה לכל משך חייה. אם בימינו מבנה גוף זה נחשב לנחשק ביותר, הרי שבאמצע שנות החמישים שלטו בכיפה ההוליוודית הקימורים הנדיבים של כוכבות כגון מרלין מונרו ואליזבת טיילור, והפבורן לוהקה בעיקר לתפקידים של נערות תמימות ונסיכות אירופאיות ענוגות – רבות גם בזכות היותה בת של אצילה הולנדית והמבטא האירופאי שלה. הפעם, היא עמדה לשחק תפקיד של נערה גמלונית בשם סברינה, בתו של נהג למשפחה עשירה, שנוסעת ללמוד בפאריז וחוזרת משם כברבור פריזאי נוטף שיק. הפבורן הבינה שזהו הרגע לתרגם את הדימוי הנערי שלה למשהו זוהר יותר. אמנם על עיצוב התלבושות הייתה אמונה המעצבת ההוליוודית הותיקה אידית הד, אך לעיצוב השמלה הצרפתית שאיתה תסובב סברינה ראשים בסצינת הנשף המפורסמת , רצו המפיקים מעצב צרפתי. הפבורן שניחנה בחוש אופנתי מתקדם לזמנה ידעה בדיוק מי יעשה את העבודה, וביקשה להיפגש עם המעצב ששמו כבר החל ללכת לפניו.

סיפור האהבה בין ז’יבאנשי להפבורן מתחיל

וכך , בתחילת 1954 הגיעה אודרי הפבורן לסטודיו של ז’יבאנשי וניצוצות עפו בחדר מהרגע הראשון. ז’יבאנשי הוקסם מהפבורן, שבניגוד לכוכבות שהגיעו עליו בשיא זהרן, פגשה אותו במכנסיים קצרים, חולצת פסים ושיער קצרצר. ואם אותן כוכבות שאיתן עבד בעבר, לא ידעו דבר וחצי דבר על סגנונו הצרפתי, הרי שהפבורן לעומתן, ביקשה לעבור בעצמה על הקולקציות הקודמות שלו ולבחון שמלות אפשריות. ז’יבאנשי התאהב ביוזמתה והבנתה את עולם האופנה האירופאי, והשניים פצחו בשיתוף פעולה פורה רב שנים וחברות קרובה שנמשכה עד יום מותה של הפבורן. המעצבת אידית הד אולי זכתה בפרס האוסקר על עיצוביה לסרט “סברינה”, אך דורות של מעריצים זוכרים את שמלת הנשף הלבנה בעלת הפרחים השחורים שיצרו יחד הפבורן וז’יבנשי בסטודיו שלו בפאריז.

Kitty Hollywood: Fantastic Frocks – Sabrina's ballgown in "Sabrina"

כאמור ז’יבאנשי והפבורן נותרו חברי נפש קרובים. מאוחר יותר באותה שנה כשהפבורן נישאה לשחקן מל פרר, ז’יבאנשי לא היה פנוי לעצב בעצמו את שמלת החתונה שלה. הוא אמנם הסתפק במעמד של אורח כבוד, אך למלאכת עיצוב שמלת הכלולות הפנה אותה לקולגה שלו משכבר הימים, המעצב פייר בלמין (Balmain) שגם הוא יהפוך לימים לאחד מגדולי המעצבים הצרפתיים. הוא כיפר על כך כשעיצב את שמלת הכלולות שלה בסרט Funny Face ב- 1957 וגם את שמלת החתונה הבאה שלה כאשר נישאה בשנית לפסיכיאטר האיטלקי אנדריאה דוטי ב-1969.

Funny Face- Wedding Dress

השמלה של “ארוחת בוקר בטיפנ’יס” פסגת שיתוף הפעולה בין השניים

אולם הרגע שהפך את המעצב המוכשר והכוכבת לאייקונות של סטייל לדורות התרחש ב-1961 כשהפבורן קיבלה על עצמה תפקיד שהיה שונה בתכלית מכל התפקידים שגילמה עד אותו הרגע. השחקנית שהורגלה לשחק תפקידים עדינים וענוגים קיבלה על עצמה את התפקיד של הולי גולייטלי- נערת ליווי ענייה בסרט “ארוחת בוקר בטיפני’ס” (Breakfast at Tiffany’s) המבוסס על סיפור קצר מאת הסופר טרומן קפוטה. בסיפורו של קפוטה, הולי גולייטלי היא יתומה ענייה ואנאלפבית מעיירה כפרית במערב הבורחת לניו-יורק בעקבות חלומות על זוהר ועושר, אך מוצאת את עצמה עובדת כנערת ליווי וחולמת על זוהר שלעולם אינה מצליחה באמת לגעת בו. המטאפורה המושלמת לכך היא העובדה שמוקדם מדי בוקר יוצאת גולייטלי לרחובות ניו-יורק הישנה, קונה לחמנייה בפינת הרחוב ואוכלת אותה מול חלון הראווה של חנות התכשיטים היוקרתית “טיפאני’ס” כדי לספוג יוקרה ויופי עם ארוחת הבוקר שלה. גם הפעם השכילה הפבורן להבין את גודל האתגר, שכן לא רק שהמראה השברירי שלה נחשב כלא מתאים לגלם תפקיד כה שערורייתי, אלא שהסופר עצמו ביקש ללהק לתפקיד לא אחרת מאשר את מרלין מונרו החושנית. על הפבורן היה עתה להוכיח שהיא יכולה לשדר מיניות ונשיות מתפרצת לא פחות טוב ממונרו האגדית, ושוב היא ידעה מי האדם שיגרום לכך לקרות.

Breakfast at Tiffany's Opening Scene – HQ

הולי גולייטלי של קפוטה אולי חלמה על זוהר בלתי מושג, אך הדמות שיצרו שוב החברים ז’יבנשי והפבורן הייתה התגלמות נערת הזוהר הניו-יורקית של שנות השישים, והפכה לדמות אופנה כה אייקונית שאת המראה שלה חיקו במשך דורות ג’קלין קנדי, הנסיכה דיאנה והשחקנית שרה ג’סיקה פרקר בדמותה של קארי ברדשו. והכל בזכות שמלה שחורה ארוכה ומשקפי שמש גדולות תוצרת יובר דה ז’יבאנשי. המראה של הפבורן בסרט “ארוחת בוקר בטיפאני’ס” הפך לאחד מרגעי האופנה הגדולים בתולדות הקולנוע וז’יבאנשי הפך לשם נרדף בעולם ליוקרה וסטייל.

לפני שנמשיך: הנה כמה תערוכות שרצות ממש עכשיו בפריז

מורשת

אודרי הפבורן פרשה מקריירת המשחק בסוף שנות השבעים כדי לגדל את משפחתה ולחיות חיים פסטורליים בשווייץ. לאחר מכן הפכה לשגרירה של יוניצ”ץ והקדישה את חייה לעבודה עם ילדים באפריקה לפני שנכנעה למחלת הסרטן והלכה לעולמה ב-1993.

Audrey Hepburn Honors Hubert de Givenchy at His Career Retrospective- #TBT with Tim Blanks-Style.com

ז’יבאנשי הפך לראש מעצמת עיצוב האופנה מהגדולות בעולם. הוא פרש ב- 1995 ,עבר להתגורר בטירה מהמאה ה-18 בפאתי פאריז ונהנה ממערכת יחסים ארוכת שנים עם בן זוגו מעצב העילית פיליפ ואנה. יובר דה זי’באנשי הלך לעולמו בשנתו ובשיבה טובה בגיל 91 שלשום בלילה, ב-11 למרץ 2018. מהחברות הנצחית של השניים נותרה מורשת של סטייל והבושם הוותיק L’Intredit אותו יצר ז’יבאנשי ב-1957 בהשראת הפבורן הענוגה.

כמה מילים על הכותבת

אודות הכותבת: אריאלה גויכמן- גארבר היא חוקרת תולדות האופנה. בעלת תואר בספרות אנגלית, המפרסמת את הסיפורים המרתקים מאחורי הטרנדים בבלוג שלה Timeless Hemlines: Fashion & History. מתגוררת ברעננה ואמא לתאומים אדם ואליס.

רוצים לטייל בפריז בעקבות אודרי הפבורן?

אתם מוזמנים לבדוק את מסלול הטיול הזה שעובר במקומות שאודרי הכי אהבה ושחלקם גם הופיעו בסרטיה.

  • 96
  •  
  •  
  •  
  •  

2 תגובות על “אודרי הפבורן וז’יבאנשי החברות שהולידה מורשת של סטייל מאת אריאלה גויכמן-גארבר”

מה דעתכם על הכתבה?

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.