פריזיאן שיק – איך לתרגם את האופנה הפריזאית למלתחה הפרטית מאת נתן אברגרין

זמן קריאה משוער: 5 דקות

כסטייליסט ויועץ אפנה ישראלי המתגורר בפריז, ופרנקופיל מוצהר בעצמי, אני שמח מאוד על ההזדמנות לחלוק מהגיגי באתרו המקסים של צבי, ולהעשיר את כולנו בעוד פן היסטורי ומעניין של פריז.

אז במיוחד עבור אותם הקוראים שכבר קראו את המאמר הקודם שלי בנוגע לאאוטלטים בפריז, ושלחו שאלות והמלצות מנסיון אישי אל עמוד הפייסבוק שלי, אני מעלה את הכתבה הבאה בשמחה גדולה, מאחר וההיסטוריה של צרפת, והיסטורית האופנה בכלל, הם מהנושאים החביבים עלי, ואוכל להגג עליהם גליונות שלמים.

הכתבה הבאה מוקדשת כולה למוקסמי התרבות הצרפתית (ופרנקופילים בפרט) ונוגעת בכמה רבעים מוכרים בעיר. כתבה זאת תשפוך אור על קוד האופנה הפריזאית המקומית. כמו כן אם אתם מבקרים בעיר האורות בקרוב היא לכם להטמע ולהיראות כאחרון הפריזאיים בעזרת כמה טיפים מועילים.

זינוק לאחור במנהרת הזמן

לואי ה-14
לואי ה-14

על מעמדה של פריז כבירת אפנה בינלאומית אין עוררין. אך ההיסטוריה של צרפת, ופריז בפרט, מרמזת על הצורך בביסוסה של האופנה (סגנון הלבוש) כלא פחות מכלי הכרחי בהתפתחותה כמעצמה תרבותית וכלכלית.

בשנת 1648, לאחר מלחמת שלושים השנים, מתבססת צרפת כמעצמה העשירה, הגדולה והחזקה ביותר באירופה. בזמן בו המסחר הבינלאומי מתאושש, המונארך לבית בורבון – לואי ה14, מזהה את הפוטנציאל האדיר הטמון בשימוש באופנה ככלי עזר לשיקוף עליונותה התרבותית הבלתי מעורערת של צרפת.

לואי ה-14 שלט ביד רמה באריסטוקראטים שלו על ידי רשימה ארוכה של חוקים וקודים תרבותיים, כשביניהם חלה חובה על המתגוררים בחצר ארמונות וורסאי להתלבש על פי צו אופנה שהכתיב. עוד אז זוהה הפוטנציאל הכלכלי הטמון בייבוא של בדי משי משובחים, רקמות עדינות וקישוטי זהב וכסף (והאמנים המייצרים אותם) על ידי ראשי המדינה שרתמו את כל כוחה של צרפת בפיתוח ענף האופנה.

פריז – היעד האידאלי לחדשנות של אותה התקופה, משכה אליה אנשי עסקים וסוחרים מכל העולם, שנהרו בהמוניהם כדי לרכוש ולהתחדש בפריטי אופנה וחליפות מסע. חליפות אלו נתפרו לפי מידה, אשר שיקפה את מעמדם הכלכלי ובעיקר התרבותי.

ובחזרה למאה ה-21

בשנים בהן קמות מתחרות כגון מילאנו, לונדון וניו יורק על המעמד הנכסף כ ”בירת האופנה העולמית”, פריז נותרת הבירה היחידה הנושאת בגאווה את דגל יצירת האופנה הגבוהה (הוט קוטור). וכך בשנים האחרונות, מגובה עיר האורות ב-5 שבועות אופנה בשנה לנשים ולגברים, ומזריקה לשוק גם את אופנת הרחוב בגרסאת יוקרה ומינימליזם.

לעומת זאת, על אף ולמרות ההיסטוריה העשירה והמטלטלת של ענף האופנה בפריז, ובנגיעה רכה אעלה שמות כמו שאנל, איב סאן לורן וקריסטובאל באלנסיאגה, יש משהו מאוד שונה באופן בו הפאריזאים המודרניים מתנהלים מול אופנה.

כך שלמרות הדיעה הרווחת כי בפריז כולן מתרוצצות על עקבים ושמלות קוטור, לפעמים מרגיש כי ההפך הוא הנכון: וכי הנינוחות והפשטות היא שם המשחק. לעתים נראה כי הפריזאית המקומית תעדיף נעלי סניקרס על פני עקבים ותתהדר בתיק יוקרתי אותו תישא בגאון עם מכנסי שורט’ס וטישירט.

מדי יום – ממקום מרבצי כפרת בשן על כסא קש קלוע בביסטרו אקראי בלב העיר, על כוס קפה ודרך משקפי שמש כהים, אני סופח את האנרגיה של העיר. בוהה בעוברים והשבים,אותם נחילי האדם הנוהרים ברחובות הם מקור ההשראה העיקרי שלי.

הרובע ה-3: איזור המארה

הרובע ה-3 שוקק חיים, צעירים והיפסטרים. לא רק בגלל החנויות העמוסות לעייפה בתיירים, אלא בעיקר כי מרבית משרדי היח”צ ומשרדי ההנהלה של מותגי על נמצאים בסביבה.

במהלך שעות היום, ובעיקר בשעת הפסקת הצהריים תמיד תתקלו בצעירים וצעירות אפנתיים במיוחד, הנראים כאילו בדיוק הרגע נשלפו ונשלחו לרחוב מתוך מגזין אופנה, ולרוב, תוכלו גם לקבל הצצה אל מה נלבש בעונה הבאה, מאחר ואותם צעירי ההייפר-פאשן לא יתפסו מתים עם פריטים שאחרים יכולים לרכוש בקלות בחנויות.

מה ללבוש ברובע ה-3?

אישה פריזאית עם שיק ברובע המארה.

אישה פריזאית עם שיק ברובע המארה. צילם צבי חזנוב

כמו בכל אביב-קיץ, פריטים בצבעוניות עזה (אדום,כתום,צהוב), מפוספסים ומגוון רחב של מונוכרומטיות בצבעי בז’, לבן ושחור יציפו את מדפי הרחובות כמענה אופנתי ונגיש לחום האימים העירוני.

לרוב, באיזור המארה נתקל בשמלות נשיות ורומנטיות הנלבשות עם נעלי סניקרס לנשים, או מכנסים גבוהי מותן וטישירט לבנה ופשוטה לגברים.
פשוט, מתוחכם ונינוח.

הרובע ה-6: איזור סיין ג’רמיין

https://youtu.be/RNyBqg6NaGM

תמיד נעים לבקר פה.
השילוב של איזור מתוייר עם לוקאליות ממעמד כלכלי בינוני-גבוה תמיד מניב תוצאות יצירתיות.
חולצות מכופתרות קלילות בעיקר, הנלבשות עם מכנסיים מחוייטים ונעלי עור איכותיות, משהו בסגנון אלן דילון בחופשת קיץ בסאן טרופז.
תמיד אפשר לנסות ולזייף עם מותגים פחות יוקרתיים מבחינת הלבוש, אך צפו למבטים נואשים מצד המקומיים אם תחליטו לעצור לכוס יין בביסטרו מקומי בשעות הערב, כשאתם נועלים כפכפים או נעלי ספורט.

מה ללבוש ברובע סן ז’רמן?

שימו דגש על הרכבי הבד: בדים ידידותיים כמו פשתן, משי, כתנה, מלמלות ובדי טריקו תמיד יעבדו לטובתכם ויתאימו מאוד לעונה.
שמלות או חולצות רכות, בשילוב עם מכנסי פשתן או כתנה בגזרה מחויטת(!) תמיד יראו רעננים ולא מתאמצים.
ועם ערב, בהחלפה זריזה לסנדלי עקב או מוקאסינים איכותיים לגברים, ישדרגו את המראה למפגש חברתי.

הרובע ה-7: איזור מגדל האייפל

https://youtu.be/ZX3U0ga6MKQ

כיאה לשכונה עשירה, פה תוכלו לצפות במיטב הקולקציה האחרונה של שאנל ודיור.
הפלח המאוד ברור של האוכלוסיה האמידה מתהדר בקוד לבוש כיאה למעמדו. פה בכל עונות השנה (גם בימי גשם שוטף) הנשים מתהלכות על נעלי עקב, שיער ואיפור מוקפדים ונוהגות ללגום קפה בביסטרו מפונפן כשלצידן נח לו על כסא תיק יד של HERMES.

מה ללבוש ברובע ה-7:

כתיירים במהלך היום, מה שנוח. אולם, אם תכננתם לצאת לארוחת ערב באחת ממסעדות האיזור, לבוש מוקפד ואופנתי הוא הכרח,
ואפילו יעזור לכם לקבל שירות מהיר יותר ממלצר זעוף פנים. נשים יכולות להתהדר כאוות נפשן (כל עוד הן על עקבים), בעוד לגברים רצוי ללבוש ג’קט מחויט עם מכנסים או ג’ינס, ונעליים איכותיות.

הרובע ה-9: איזור פיגאל

https://youtu.be/yC46iyWItCQ

מזכיר קצת את פלורנטין בווייב, יש משהו מאוד נינוח ולא מחייב באופן הלבוש הכמעט מרושל וקצת וינטג’.
מכנסי ג’ינס וטישירט הם הקוד השולט ברחובות, ואפילו השמלה של סבתא רבא עם נעלי התעמלות ושקיק בד כתיק יד.

מה ללבוש ברובע התשיעי?

מה שתרצו. הכל מקרה האיזור עמוס מאוד במהלך היום וקצת צפוף, ונדמה שתמיד עדיף ללבוש משהו נוח על פני אופנתי.
הרגישו חופשיים לשבת לקפה ומאפה עם ביגוד נוח שילווה אתכם דרך יעדי התיירות המרוכזים שם, ועדיף לנעול נעלים נוחות כי אתם צפויים להעפיל המון גרמי מדרגות.

הרובע ה-20: איזור בלוויל

באופן מסורתי זהו איזור שבו שלט מעמד פועלים, למרות שבשנים האחרונות הוא משנה עורו ומציג בליל של משפחות אמידות וצעירים בעלי מקצועות חופשיים הנהנים מקרבה למרכז העיר במחירי מחייה נוחים יותר, לצד מקומיים ממוצא אפריקאני ואסייאתי. המארג העדין ומאוד מיוחד של הורים טרנדיים ועוללים בסניקרס, לצד נשים אפריקאניות עם לבוש מסורתי מסחרר בייחודו ומאוד מרענן.

מה ללבוש ברובע ה-20?

טרנדי ויעיל.
מכנסי הכותנה וחולצת הפולו יהיו רלוונטיים בהחלט, ונעלי סניקרס תמיד יתאימו לכל מפגש חברתי במהלך היום.
הרגישו חופשיים לשוטט בין השווקים המקומיים עם סלסילת קניות קטנה, ותהנו ממנעד רחב מאוד של טעמים, ריחות ומבטאים.

*טיפ קטנטן: תמיד אפשר לרכך חולצה מכופתרת “גברית” הנלבשת עם חצאית או מכנסיים, על ידי קשירת צעיף משי קטן על הצוואר, מוטיב שחוזר על עצמו ברוב עונות השנה בפריז.

כמה מילים על נתן אברגרין

נתן אברגרין הוא סטייליסט שעורך סיורי אופנה וסיורי סטיילינג אישיים בפריז. ניתן להזמין סיורים אלו ולקבל טיפים מצויינים לגבי החנויות והמבצעים החמים בזמן אמת בדף הפייסבוק שלו.

מוזמנים ליצור איתי קשר

מתכננים טיול לצרפת?
מוזמנים להיכנס ל"ארגז הכלים" שלי שמכיל שורה של אתרים אמינים להזמנות מלונות, כרטיסים, רכבים וכל דבר נוסף שתזדקקו לו לבניית טיול מושלם.
רוצים לא לפספס אף כתבה?
הרשמו לעלון שלי ותתחילו לקבל כתבות מרתקות כל שבוע לאימייל. כבונוס אשמח גם לתת לכם בחינם את ההרצאה שלי "טיול בפריז בעקבות מולייר".​
הפרנקופיל
בואו נשמור על קשר

הכתבות המעניינות ביותר, מידע על טיולים בצרפת, הרצאות, ערבי שאנסונים ועוד דברים שפרנקופילים אוהבים אצלך במייל פעם (או מקסימום פעמיים) בשבוע.

ואם זה לא שכנע אותכם…

מי שנרשם כעת יקבל את הרצאה שלי על טיול בפריז בעקבות מולייר בחינם!