כשרות בפריז: המדריך המלא לשומרי כשרות בצרפת (מעודכן לשנת 2023)

טיפים בנושא כשרות בפריז - מוצרים כשרים, מסעדות כשרות קונדיטוריות כשרות ועוד מאת יגיל הנקין
זמן קריאה משוער: 8 דקות

מאת: יגיל הנקין

בשנים האחרונות יצא לי להיות בפריז כמה וכמה פעמים בענייני עבודה. בהתאם לכך, ריכזתי לא מעט חומרים הקשורים לכשרות ושבת בפריז: מה מותר לאכול בלי כשרות, מאפיות כשרות בפריז, מסעדות מומלצות, מקומות לאכול בהם בשבת, מלונות עם ארוחת בוקר כשרה, ענייני מפתחות רגילים וחשמליים ועוד.

מוצרי יסוד כשרים בצרפת

גם אם המוצר נראה אותו דבר כמו בישראל, זה לא אומר שהוא כשר. לפעמים המרכיבים שונים, ודברים שאתם לא יכולים לזהות מכילים שומן מן החי, למשל. למרבה הצער (שלי), זה גם נכון לגבי גלידות.

בדרך כלל אין סימון כשרות חיצוני על מוצרים בצרפת. אל תחפשו סימני הכשר, כי לא תמצאו. לכן, יש רשימות כשרות, ויש מוצרים שהם בחזקת כשרות. פירוט נרחב יותר אפשר למצוא ברשימות של הקונסטיטוריה (להלן) שעליהן אני מתבסס פה.

  • באגט: הדגם הרגיל, בלי השומן (Moulé Non), הוא כשר. אי אפשר לסמוך על באגטים עם תוספות (בצל, עגבניות, זיתים וכו’). שימו לב: כלל הכשרות הוא לגבי בגט טרי של מאפיות. בגטים תעשייתיים שארוזים באריזת ניילון, שאפשר לקנות בסופרמרקטים ולפעמים מוסיפים להם כל מיני דברים, הם בחזקת לא-כשרים. במילים אחרות: באגט ללא שומן שמיוצר במקום הוא בסדר, באגט שמגיע באריזת ניילון ומיוצר במקום אחר – לא.
  • קרואסונים: באופן כללי, לא כשרים.
  • חמאה: כשרה, אבל לא חמאה לייט.
  • חלב: למי שלא מקפיד על חלב ישראל.
  • לֶבֶּן ויוגורטים בלי פירות ובלי תוספות.
  • שימורי גזר ואפונה ותירס. מלפפונים חמוצים במלח כשרים (בחומץ, יש סיכוי קלוש שישתמשו בחומץ יין, ואז זה לא כשר).
  • האגן דאז: אבל רק אלה עם סימן הכשרות האמריקאי.
  • קורנפלקס של קלוגס: גם בלי סימן כשרות (גם לא מעט יצרנים אחרים כשרים, אבל אני לא יכול להתחייב על כולם). שימו לב – דגני בוקר צבעוניים (ורוד, ירוק וכו’) בדרך כלל לא כשרים.
  • טונה בשמן, טונה במים: כשרה, (בתנאי שלא מדובר בטונה עם תוספות, אלא רק טונה).
  • משקאות קלים כשרים: קוקה קולה, פפסי, סבן אפ, שוופס, ספרייט, אורנג’ינה.
  • מיצים טבעיים: מיץ ענבים אסור אלא אם יש לו הכשר. השאר מותרים, בתנאי שהם ללא צבעי מאכל או תוספות מלאכותיות (או תוספת מיץ ענבים – נדיר אבל קורה).
  • גבינות של Boursin (מותג מספיק גדול כדי שתמצאו אותו בהמון סופרמרקטים): טבעי, עשבי תיבול, פלפל, עירית ושאלוט, ובלעז: Poivre – Herbes Fines & Ail – Nature- Échalote & Ciboulette – Figues & Noix -Coffret : Ail & Fines Herbes / Poivre– – Échalote.
  • סלמון מעושן בלי תוספות.

אם מצאתם מוצר שאתם לא מכירים, בדקו ברשימת הכשרות של הרבנות הראשית של צרפת.

ממתקים מחו”ל – כשרים או לא?

  • שוקולד מנטה After Eight כשר אם הוא מיוצר בבריטניה. לא כשר אם הוא מיוצר במקומות אחרים באירופה.
  • שוקולדים של של לינדט: לא הכל ידוע, אבל הרשימה הבאה כשרה.
    כשרים בוודאות, פרווה:
    Excellence Dark 70%
    Excellence Dark 85%
    כשרים בוודאות, חלבי (חלב עכו”ם):
    Excellence Extra Creamy
    Excellence Intense Coffee
    Excellence Intense Mint
    Swiss Double Milk Chocolate
    Swiss Milk Chocolate
    Swiss Milk Chocolate Hazelnuts
    Swiss Thins Milk
  • מוצרי M&M כשרים אם הם מארצות הברית, אבל לא אם הם מאירופה. (אבל גלידת M&M שמיוצרת בגרמניה כשרה לאוכלי חלב נכרי, הידד!) כל מוצר של הרשי’ז כשר.
  • כמעט כל השוקולדים של קדבורי.
  • לחברת השוקולד “ליאונידס” יש כמה סניפים בפריז, ויש להם לא מעט שוקולדים כשרים.

צבעי מאכל ותוספות

כמעט בכל מוצר מעובד יש תוספות או צבעי מאכל, מסומנים באות E ובמספר. לא מעט מצבעי המאכל או התוספות האלה מורכבים מחומרים לא כשרים, החל מחיפושיות טחונות וכלה ב… עזבו, אתם לא רוצים לדעת. יש לפעמים שיטות אלטרנטיביות להפקת אותו צבע מאכל מצמחים, או שהחומר קיים גם בצמחים וגם בחיות.

אם הסימן מופיע על מוצר שמסומן ככשר – אין ממה לדאוג, זה כנראה הופק בצורה כשרה. אבל ככלל – אם אין סימון כשרות, ובצרפת בד”כ אין סימון כשרות על המוצרים, אז כל אחד מהרכיבים הבאים בדרך- כלל אומר שהמוצר לא כשר:
E120 E422 E430 E431 E432 E433 E434 E435 E436 E441 E442 E470 E470a E470b E471 E472a E472b E472c E472D E472e E472f E473 E474 E475 E476 E477 E481 E482 E483 E491 E492 E493 E494 E495 E542 E570 E572 E1441
(מקור הרשימה – הכשר בית דין לונדון, LKBD) .

רשימות כשרות ואפליקציות כשרות

במקרה של ספק, כדאי להפעיל אינטרנט. הרבה מהמוצרים בצרפת כשרים, אבל כאמור אין עליהם שום סימון. איך יודעים? בודקים. איך בודקים? פה יש לנו רשימות כשרות, לשירותכם: כל המוצרים הכשרים בצרפת. אבל לפני המאגרים, אפליקציה: Is It Kosher.

האפליקציה הזו, לאייפון ואנדרואיד כאחד, מאפשרת לחפש מוצרים ולדעת את מצב ההכשר העדכני. היא כוללת מאגרי נתונים מרוב רחבי העולם, והחיסרון – נדרש חיבור אינטרנט; כלומר, היא לא מורידה מאגרים למחשב, אלא בודקת דרך האינטרנט. חוץ מזה היא מאוד פשוטה ונוחה לשימוש, ומאפשרת למצוא לפי מוצר או חברה. היא גם מזהה איפה אתם נמצאים ומתאימה את מאגר המידע לאותה ארץ. יותר מזה – יש לה אופציה של סריקת ברקודים כדי לראות האם המוצר כשר. לפעמים הסריקה נכשלת, אבל זה יכול לחסוך הרבה זמן.

אפליקציות למסעדות כשרות בפריז ובצרפת

אפליקציות לאייפון

שתי אפליקציות, ששתיהן בעצם גרסת האייפון של אתרים גדולים שמאגדים ביקורות ומקומות. ה-Mangercacher יודע לתת גם מסעדות שקרובות למקום בו אתם נמצאים, לגבי cacher123 אני לא יודע (אין לי אייפון).

אפליקציות לאנדרואיד

האפליקציה היחידה המוכרת לי היא GPS Kosher המחזיקה מידע במאגר מעודכן של המסעדות הכשרות בצרפת (ובאמסטרדם ומקומות אחרים). אפשר גם להשתמש באתר Cacher 123 המקיף מאוד. אפליקציה נוספת לאיתור כשרות בעולם היא Kosher Near Me.

קופסת שבת

אם אתם בשבת בפריז, אבל לא מתגוררים בבית מלון כשר, ותיכננתם לאכול לבד – קופסת שבת זה השירות בשבילכם. תוכלו להרכיב תפריט או לבחור תפריט קבוע מראש. מבצעים את ההזמנה כמה ימים קודם לכן והיא תגיע לכתובת שתבחרו. ההכשר הוא של חב”ד.

מלונות כשרים בפריז

ישנם מספר מלונות כשרים אותם בדקתי ועליהם כתבתי. מידע נוסף תוכלו למצוא כאן: מלונות כשרים בפריז – המלצות וטיפים.

בתי כנסת בפריז

ניתן למצוא בתי כנסת בפריז באתרים הבאים:

מסעדות כשרות בפריז

קודם כל: אם אתם לא בטוחים, לכו לרובע הרביעי (רובע המארה) שכולו מלא במסעדות ודוכנים כשרים. לאמיתו של דבר, ב-Rosiers des Rue קשה ללכת בלי להיתקל בעוד חנויות או מסעדות כשרות, ואין פה שום הגזמה – פלאפל, שווארמה, מסעדות, פיצה, דֶלי, מה שתרצו.

חצי מהמקומות סגורים ביום א’ בצהריים. אז מי מכם שנשאר בפריז לסופ”ש – אם אתם בונים על עסקיות ביום ראשון, תתקשרו לברר מראש. הביקורת היא סובייקטיבית לחלוטין, ולא הייתי בכל המקומות בפריז – אז זה שמקום איננו מופיע פה לא אומר שום דבר רע עליו. זה שמקום מופיע פה, לעומת זאת, אומר עליו דברים טובים.

מסעדות כשרות בפריז – המדריך המלא

איפה אוכלים בשבת בפריז?

כשיצא לי להיות בפריז בשבת אכלתי בבית חב”ד בשאנז אליזה, הנמצא ממש צמוד לשער הניצחון. האוכל טוב מאוד, ולא יקר: 30 יורו לאדם לסעודת שבת (20 לילד, חמישה יורו בלבד לסטודנט). צריך להירשם מראש לסעודות, כי מכינים את האוכל בהתאם לכמות. צריך גם לקרוא טוב באתר מתי צריך להגיע (הם ישמחו להסביר, בעברית טובה יותר או פחות), מסיבות אבטחה לא כל הזמן פתוח.

רוב בתי המלון הכשרים במחירים סבירים אינם ליד שער הניצחון, אז אם תאכלו בבית חב”ד סביר להניח שתיאלצו ללכת כחצי-שעה עד שעה מבתי המלון שתהיו בהם (למרבה הצער האגדות על נסיעה בהיתר הלכתי ברכבת התחתית בשבת הן אגדות בלבד). מי שיצליח למצוא דירה ליד השאנז אליזה (לפעמים יש מציאות) יפתור לעצמו בעיה. מי שלא ישים לב למיקום המלון עלול ללכת הרבה יותר מדי (וכבר היה מעשה באורח שנאלץ ללכת שישה ק”מ מהמלון עד לבית חב”ד – ואז לחזור אותו מרחק).

אפשרויות נוספות:

קהילת בית אל

לא רחוק מבית הכנסת המרכזי של פריז. יש להם תפילה ואז סעודה, 25 יורו לסועד. אם אתם מתאכסנים באזור האופרה, זו אפשרות מוצלחת ונוחה יותר מאשר ללכת עד בית חב”ד.

כתובת: rue Saulnier 3

מטרו: Cadet

הערה: ביקורת שהגיעה טוענת שלמעשה מדובר בארוחה חיצונית, לא בבית הכנסת, ושהמחיר כפול מהמצוין באתר; אותה ביקורת הייתה מאוד לא חיובית. מומלץ לברר ישירות עם בית הכנסת לפני הזמנה – עד עכשיו לא התקבלה תגובתו.

בית הכנסת המרכזי של פריז

יש כאן סעודת שבת (35 יורו לתיירים ו 10 יורו לילדים) וקידוש בבוקר לאחר התפילה. כנהוג, דורש הרשמה.

קונדיטוריות כשרות בפריז

 Le XXV

קונדיטוריה יוצאת מהכלל, שאפילו קינוחי הפרווה שלהם מעולים בצורה יוצאת דופן. בימי שישי הם גם מכינים חלות מצוינות לשבת. הבעלים דוברי עברית שוטפת, אבל לא תמיד הם נמצאים ולא כל העובדים דוברי עברית.
יופי של מיקום – לא רחוק ממגדל אייפל ושתי דקות מהתצפית עליו.

כתובת: Avenue Paul Doumer 25.

Damyel

דגש על שוקולדים. יש גם כמובן מאפים ויינות ושמפניה. כל השוקולדים כשרים בהשגחת הרב הראשי של פריז. כיוון שיש להם חמש חנויות שונות בפריז עצמה ועוד אחת בפרברים, הנה הלינק לפרטים של כולן. החנות ברובע ה-16 היא בטווח סביר למסתובבים בפריז ביום ג’, והחנות ברובע התשיעי – לחצי ממי שיישארו לשבת.

גלידת Berthillon (והערת אזהרה כפולה)

מדובר במקדש הגלידה הצרפתית, אבל מה – הגלידה לא בחזקת כשרות. שומרי כשרות צרפתים נוהגים לאכול מהסורבה (כמובן שאם יצוץ שם סורבה עם יין, אז לא; אבל טעמי הפירות. ושוב: לא מהגלידה, אלא מהסורבה), ועל כן אפשר לסמוך עליהם. בהמלצתם הלכתי לשם ואכן מעולה, אבל המנות לא גדולות.

הערת האזהרה השניה היא שהמקום מופיע במדריכי תיירים, אז לעתים קרובות יש שם תור נוראי. באופן צרפתי מאוד, בקיץ חנות הגלידה סגורה.

כתובת: 29-31 Rue Saint-Louis en l’Île (לא כל כך רחוק מהמארה והפלאפליות עליהם דיברתי קודם).

צרכניות כשרות בפריז סמוך (יחסית) למרכז

Kasher Shop

נמצאת 1.6 ק”מ מהטרוקדרו (או, אם תרצו, ק”מ וחצי הליכה ממגדל אייפל).

כתובת: rue de Longchamp 125.

Kash Easy

מיקום עוד יותר מצוין: המכולת הכשרה הקרובה ביותר למרכז העיר ממש – כ-400 מטרים מהטרוקדרו וכנ”ל משער הניצחון.

כתובת: rue Lauriston 104.

K Market

סניף 1: rue Rennequin 39.

סניף 2: rue de la Pompe 26.

Lev Cash

כתובת: 54 rue Gabriel Peri, פחות מ-100 מטר מתחנת המטרו Mairie de Montrogue

צרות עם העירוב חצרות, וצרות עם מלונות

בפריז אין עירוב. בשום מקום. המשמעות היא, שכדאי לכם מאוד לא להביא שום תינוק שדורש עגלה, כי לא תוכלו לצאת מהמלון, ואם אין לכם מסעדה כשרה במלון, אכלתם אותה. הפתרון היחידי לטלטול ילד שלא יכול ללכת בעצמו בשבת, יעבוד רק עם עגלול מתקפל (אלא אם מישהו מחכה לכם בפריז עם עגלול), הוא זה שהרב אליקים לבנון הציע, וכולל בקווים כלליים הגבהת מחיצות עד לעשרה טפחים מסביבו. לא פרקטי בשבילכם? לא חשבתי אחרת.

משמעות נוספת היא שאת כל הבגדים שאולי תצטרכו, תידרשו ללבוש כל הזמן. יכול להיות לא במיוחד כיף אם יצאתם עם מעיל ומעיל גשם וכפפות כי היה נורא קר, ופתאום התחלף מזג האויר ונהיה חם יחסית, אבל זה מה יש. מפתחות (עוד על זה בהמשך) רצוי להשאיר במלון. אם אי אפשר – שיטה מקובלת אצל אחינו בני חו”ל היא להפוך אותם לחלק מאבזם החגורה. זה לא פרקטי בשבילכם, אבל בשעת הדחק אפשר לשים, למשל, מתחת לרפידה בתוך הנעל וללכת על זה. בקיצור, עדיף להשאיר במלון.

בעיה נוספת שיש במלונות רבים (במיוחד גדולים) היא שהם מחליפים את המנעול בכרטיס מגנטי, במלונות קטנים בד”כ אין את הבעיה הזו – אבל חיוני לברר  וככה כמובן יש בעיה לפתוח בשבת. מראש (פעם, בקנדה, מצאתי את עצמי תקוע לשבת שלמה בחדר במלון כזה. למזלי פעם ראשונה החדר היה בקומת קרקע והיה אפשר לצאת ולהיכנס מהחלון, ולמזלי פעם שנייה אף אחד לא שם לב אלי). זו סיבה לא רעה להעדיף דירות בפריז, למעט במלונות שבהם אין את הבעיה הזו. שימו לב כשלוקחים דירה – לוודא מראש שלא רק דלת הדירה נפתחת במפתח רגיל, אלא גם דלת הבניין – יש הרבה מקרים בהם הראשונה רגילה והשניה חשמלית.

למקורות, הסברים ועניינים נוספים לעסקי שבת ראו למשל אצל בית הלל או הרב אליהו בירנבוים, שמדבר על מפתח אלקטרוני בשבת. הרבנים אלי רייף ודרור פיקסלר נטו להתיר, אחי הי”ד הרב איתם הנקין חלק בנחרצות. המעוניין להעמיק בטענות  השונות יעיין בגליונות “באמונת עתיך” 104 ,105 ו- 110. המסתפק ישאל רב. אם אתם מתכוונים לוותר על מלונות ולהשתמש, למשל, ב-AirBNB ,אזי חוץ מכלים כשרים מאוד כדאי להביא פלטה מתקפלת כמו ה-Hotmat (הם לא משלמים לי תמלוגים).

שירותים ציבוריים בשבת

הסעיף הזה פה בגלל שאם אתם מסתובבים אנה ואנה בשבת, בשלב מסויים תצטרכו כנראה ללכת לשירותים, ולא תמיד תרצו לחזור למלון בשביל זה. בפריז יש כאמור לא מעט שירותים ציבוריים ברחובות, ויש מתקנים בחינם – הבעיה שהמתקנים הם חשמליים, וחלק ניכר מהשירותים האחרים הם בתשלום. לפיכך, הנה רשימה חלקית של שירותים רגילים בלי תשלום:

  • ליד מגדל אייפל. כשאתם עומדים עם הגב לטרוקדרו, השירותים הם משמאל לרגלי המגדל.
  • בכניסה ללובר, אם כי צריך לעמוד בתור כדי להיכנס לאולם הכניסה (שבו הקופות והכניסה). כדאי להיכנס מגני הטילרי, פחות תור.
  • מוזיאון ההיסטוריה של העיר פריז, ה-Carnavalet Musee . אוקיי, פה צריך להרחיב. הקארנבלה הוא מוזיאון נחמד מאוד וחינמי המוקדש להיסטוריה של העיר פריז. הוא יושב ברובע המארה (לא הרחק מאזור האוכל הכשר), מציג חדרים מתקופות שונות של קיום פריז, תמונות ותערוכות, הוא שווה ביקור גם למי שאיננו חובב היסטוריה במיוחד, ויש במוזיאון גינה נהדרת עם ספסלים למנוחה. וכמובן גם שירותים. העובדה שהמוזיאון בחינם ובלי כל מיני מלכודות אלקטרוניות הופכת אותו למתאים מאוד לביקור בשבת.
  • אופציה נוספת לשירותים בחינם היא להיכנס לבית כלבו גדול (דוגמת Galleries Lafayette המפורסמת ב-Haussmann Boulevard 40, לא הרחק מהאופרה) או לחנויות של מקדונלד’ס או KFC, ולקוות שאין שם שום דבר אלקטרוני (השירותים בדרך כלל בעורף, לפעמים קומה למעלה או למטה). עדיף להיכנס לרשת של ג’אנק פוד, בגלל שהם כל הזמן מגישים אוכל ולא שמים לב מי הזמין ומי לא; בבתי קפה צרפתיים עלולים לשים לב שנכנסתם רק בשביל השירותים ולסלק אתכם במיטב הנימוס הצרפתי. כדאי לבדוק לפני שבת אילו סניפים יש ליד האזור בו אתם מתכוונים לטייל. שימו לב: בסטארבאקס ומקדונלד’ס יש לרוב קוד לדלת, והקוד מופיע בתחתית התפריט – כדי שאנשים יקנו – אבל אם עומדים ליד דלת השירותים, בדרך כלל מישהו נכנס או יוצא ואפשר להיכנס בלי שהדלת תיסגר ובלי להשתמש בקוד בכלל.

הכתבה שקראתם היא חלק מדף טיפים שמכיל גם מידע על אופניים בפריז, שקעים ועוד. את הדף ניתן למצוא כאן.

מוזמנים ליצור איתי קשר

מתכננים טיול לצרפת?
מוזמנים להיכנס ל"ארגז הכלים" שלי שמכיל שורה של אתרים אמינים להזמנות מלונות, כרטיסים, רכבים וכל דבר נוסף שתזדקקו לו לבניית טיול מושלם.
רוצים לא לפספס אף כתבה?
הרשמו לעלון שלי ותתחילו לקבל כתבות מרתקות כל שבוע לאימייל. כבונוס אשמח גם לתת לכם בחינם את ההרצאה שלי "טיול בפריז בעקבות מולייר".​
הפרנקופיל
בואו נשמור על קשר

הכתבות המעניינות ביותר, מידע על טיולים בצרפת, הרצאות, ערבי שאנסונים ועוד דברים שפרנקופילים אוהבים אצלך במייל פעם (או מקסימום פעמיים) בשבוע.

ואם זה לא שכנע אותכם…

מי שנרשם כעת יקבל את הרצאה שלי על טיול בפריז בעקבות מולייר בחינם!