האלפים הצרפתים Out of the beaten path

האלפים הצרפתיים - צילום יעל סולימאן
זמן קריאה משוער: 5 דקות

לפני שנה, ביקרנו בממלכת האלפים הצרפתים, דרך הרבה נקודות חובה. ראינו את אגם אנסי המקסים והטורקיזי. ביקרנו את שאמוני המתוקה להפליא ועלינו ברכבלים אל המון-בלאן. היה ואוו. היה מרהיב ומיוחד מאוד.

אבל הפעם, לאחר טיול ארוך למדי באלפים השוויצרים, התחשק לנו למצוא מנוחה. להנות מהשלווה והשפע שרק כפריות צרפתית יודעת להעניק. הנופים כבר שם, רק נשאר לנו לבוא. אז באנו.

האלפים הצרפתיים - צילום יעל סולימאן
האלפים הצרפתיים – צילום יעל סולימאן

הדירה שלנו בעיירה Vacheresse

בחרנו מבעוד מועד דירה מתוקה בעיירה Vacheresse אותה אף לשון אנושית לא יכולה לבטא.
היתה לי תחושה שזה יהיה משהו מיוחד.
דירה מתוקה ברמות של פינטרסט. המון מחשבה על הפרטים הקטנים.
הבנות נכנסו לחדר שלהן, ואחרי דקה כבר יצאו לבושות בשלל תחפושות שחיכו בארגז בחדר. כל הבית לבוש במתיקות ובחן. בובות דובי ענקיות, שטיחים ווילונות. מה יש לומר? בית. בית אלפיני מעץ ותחרה.
בעלת הדירה ז’קלין, אחת הנשים העדינות והמתוקות שיצא לנו לפגוש, העניקה לנו ריבה בשזיפי מירבל צהובים מהגינה שלה. (מכירים? אם לא, חפשו אותם בשווקים כשאתם באירופה בבבקשה. הם קטנים וצהובים ומתוקים, ושישימו לכם בשקית נייר חומה, אחרת לא טעים).

מיד התחברנו והודענו שאנחנו נהיה אורחים מהגיהנום, כלומר, לא נרצה ללכת אף פעם.
החלטנו שמגיע לנו עכשיו, בשלושת הימים האחרונים לטיול המשפחתי שלנו, להתנהל באיזי ובעצלנות נהנתנית מוגזמת.
הסופר הקרוב במרחק 15 דק’ נסיעה, ודגמנו אותו בכל בוקר. כי למה מה קרה שנאכל בגט דאתמול?
Pfff. Non merci

מקומות לינה מומלצים ליד Vacheresse

אם הדירה ב Vacheresse איננה פנויה הנה כמה אופציות לא רעות אחרות:

ECO-BIVOUAC EVIAN BERNEX

La Marmotte

Ferme Bordbar B&B

Le Bois du Cornet

הטבע המרהיב של האלפים הצרפתיים

בעזרתה של ז’קלין, גילינו שבאזור הזה של האלפים, יש בכל מקום שבילים לטייל בהם, מסלולי הליכה לכל המשפחה לטענתה. היא כמובן לא לקחה בחשבון את הנקע ואת העצלנות שלנו בשלב הזה של הטיול.
בכל אופן, כמעט בכל מקום ישנם שבילים שמובילים את טבע מרהיב ומרגש, ופשוט. מלא ירוק. מלא עצים, שחלקם מתהדרים כבר בכתמים של שלכת. לא משהו גרנדיוזי, כמו הרים עצומים, אגמי טורקיז וכו’, אבל מהמם ומחמם את הנפש וחשנו שלווה אותה לא מצאנו כמעט בכל החופשה הזו.
ישבנו בפטיו בכניסה לבית. הקשבנו לפעמוני הכבשים בגבעות שליד. נשמנו את ריח הכפר. ממש מרפא לנפש.
דגמנו על פי המלצתה של ז’קלין שני מסלולונים קטנים, עם הרכב הגיבור שלנו. הצלחה מסחררת.

טיול בקרבת Vacheresse

מצטיידים בשלל צופלינגים טעימים שיהיה ברכב, על כל צרה שלא תבוא, מים, ושוקו בטרמוס אם רוצים להתפנק,פירות, ירקות והיד נטויה. אחרי הכל, מדובר בנסיעה של רבע שעה. (טיולים זה עסק שצריך להאכיל הרבה, וכל הזמן).
רושמים בוויז : “refuge de bise”, ממרקים את עדשת המצלמה, ויללא לדרך.
מאוד חשוב, להרים את הראש מהטלפונים בשלב זה. זה שווה את המאמץ העילאי.
כל הדרך זרועה בקסם. ביתנים קטנים, פרות והפעמונים שלהם וירוק בכל מקום שתסתכלו. בקצה הדרך שהיא פשוט מהממת, ישנה רפת קטנה, ושלל חיות משק אדישות מרוב שהחיים שלהם טובים.

טיול באלפים הצרפתיים. צילום: יעל סולימן

אנחנו הגענו בשעת שקיעה כשהאיכרים במקום מכניסים את בעלי החיים מהמרעה אל המחסה שלהם.
צפינו באיכרים שורקים שריקה גדולה. כמה רגעים אחרכך ראינו מרחוק משפחה קטנה של חמורים וגם עליהם פעמון מדלגת בהתלהבות מן הגבעות והיערות מסביב, הביתה אל האבוס. בול ככה המשפחה שלנו נראית כשקוראים להם לשולחן. הווו האושר.
הרפתנים במקום, הזמינו אותנו להכנס אל הרפת הקטנה.
הרפת מצוחצחת, והפרות מסודרות בשתי שורות עם הפנים לקיר, שם האבוס מלא בכל טוב, והישבן שלהן מסודר כלפי מרכז החדר. דמיינו לכם את מסלול האיימה הזה, כשאנו עוברים כל המשפחה לאט לאט ובחרדת קודש, בין שתי שורות של ישבני פרות מדושנות. לשמחתנו הפרות לא התרגשו מידי לראות אותנו וחצינו את הסיפור כולו בשלום וללא פגיעות מסריחות מיותרות.
אגב, ישנו גם פונדק, ומסעדה במקום, אם אתם בעניין.

Lac des Alpagnes

האלפים הצרפתיים. צילום: יעל סולימן

המסלול השני, גם הוא במרחק רבע שעה מהדירה שלנו, הוא לא פחות יפה.
ז’קלינוש סיפרה שזו דרך לאגם קטן ויפה, אותו ניתן להקיף.
כותבים בגוגל מאפס: lac des alpagnes.
מפעילים פרוצדורת צופלינגים כמו במסלול הקודם ונוסעים בהנאה רבה.
סביב האגם ובדרך אליו, יש בתים אלפיניים ענקיים, שייועדו במקור לשתי משפחות עניות. כיום הם בדרך כלל משמשים משפחות טחונות היטב, או כצימרים ובתי נופש. הבתים האלה הם עתיקים ביותר, וריתק אותנו לראות שעל הבתים ששופצו חרוטות או מגולפות גם שנת בניית הבית (יעופו לכם האזניים כשתראו מאיזו שנה זה מתוארך. סבא של סבא של סבא שלכם עוד לא חשב להוולד עדיין) ולצד זאת חרוטה גם שנת שיפוץ או הקמת הבית מחדש. האגם עצמו מתוק אף הוא ויש שביל מקיף וגשר קטן.

לבורגנים מבינכם, ישנן מסעדות ואף פונדק אלפיני במקום, להזכירכם, פה זה צרפת. מזמינים מקום מראש וזוכרים מה זה שעות הסעדה במסעדות הצרפתיות.
למיטב הבנתי קיימים גם מלונות ושאלטים ממש בתוך הטבע, במסלולים עצמם.
מהאגם, ישנם מסלולי מטיבי לכת, ומסלולים למשפחות מתפדלעות.
יש לי הרגשה שאם לא היינו מהסוג האחרון, + נקע שלי, היינו מגלים טבע מרהיב בשלל המסלולים האלה.
חבל, אבל השארנו משהו לסיבוב הבא.

אוויאן ( Evian Les Bains)

כשלא התפדלענו בעונג, ביקרנו בעיירה אוויאן Evien. (כן, זו מהבקבוקי מים), ובה שוק קטן וחביב בימי רביעי נדמה לי, קזינו ואווירה של טחונים, אגם ז’נבה, שבצד הצרפתי שלו נקרא אגם למאן. ישנה גם טיילת מידרחוב קטנה מתוקה בקו מקביל אל טיילת החוף של האגם וזהו.
(בעיניי לא מקום מרתק מידי. מפונפן ובורגני מידי בשביל הנפש הכפרית שלי).

מקומות לינה מומלצים באוויאן

הערת הפרנקופיל: יצא לי בילדותי להתגורר כשבוע בעיירה איוויאן ואני דווקא זוכר אותה כעיירה קסומה שממנה יצאנו לשלל טיולים. כמו כן יש בה גם ספא מצויין ולא מעט אנשים באים לשם על מנת להנות מהמים המינרליים שם.

במידה ותקבלו את עצתי וותחליטו לגור בעיירה הזאת הנה כמה מלונות מומלצים:

Hôtel Continental – Boutique Hôtel (** כוכבים)

Hotel Le Littoral (*** כוכבים)

Hôtel Ermitage (**** כוכבים)

Hôtel Royal (***** כוכבים)

ייבואר (Yvoir)

העיירה ייבוואר Yvoir. זו עיירה שמאוד אהבנו. ימי ביניימית יפיפיה כמו תכשיט. ריח מענג בכל העיירה מהמסעדות הרבות ברחבי העיירה. גישה לאגם ושייט אם רוצים, אווירה נינוחה של חיים טובים. וגלידה סבבה פלוס. החיסרון שלה, בגלל הקרבה לשוויץ, הוא שהמחירים שם מתחפשים למחירי שוויץ, אבל האווירה הנהדרת מחפה על זה. (אגב, למתעניינים, העין שלי צדה גם מסעדת מישלן עם תצפית יפה לאגם. הריח היה נפלא לפחות עד שהגענו)

מקומות לינה מומלצים בייבואר

Hôtel Restaurant Du Port (**** כוכבים)

Hotel Restaurant Le Jules Verne (**** כוכבים)

Villa Cécile (**** כוכבים)

ולמי שהמלונות שם מעט יקרים לו הנה שתי דירות לא רעות בכלל:

L’Alcôve d’Amédée V

Le Loft de Rovorée

באחד מהערבים הוזמנו על ידי ז’קלין וריצ’ארד בעלה לאפריטיף של מנחה. הבית שלהם הוא מחסן או בית גידול לפרות ששופץ והתוצאה מרהיבה. לא יכולנו להפסיק להתלהב כמה מקסים הבית. פיטפטנו קצת בכיף וחלקנו יחד סיפורים על האהבה לטבע ולטיולים בעולם.

הם סיפרו מנקודת מבטם על צרפת היפה, על יתרונותיה (קרואסון בבוקר) וחסרונותיה (אנשים מרובעים ומידי דומים אחד לשני ומעט שיעמום, כי הכל יופי טופי מידי). הבחנו שאצלנו זה ממש ההיפך. החסרונות- אין קרואסון בבוקר. גם אין בגט ראוי. היתרון- כל אחד פה שונה ובצבע. ולא משעמם לרגע. יצאנו מהחופשה הזו מאוהבים.
אם שוויץ הותירה מעט טעם מר בגלל מחסור חמור בחום אנושי, אז ז’קלין וריצ’ארד החזירו לנו את האמונה בבני האדם. דרך החיים היפה ומלאת הרצון לשמח הדביקו אותנו בטוב הזה ונישארנו צמאים לעוד.

האלפים הצרפתיים. צילום: יעל סולימן

מופע עופות דורסים

עוד ראוי לצוין שקיים מופע עופות דורסים בעיירה sciez הנמצאת גם היא במרחק קצר של נסיעה, אך כמו רוב האטרקציות באזור המופע היה סגור. צריך להגיע בעונת התיירות כדי לחוות דברים כאלה, ואמצע ספטמבר לא נחשב אצל הצרפתים לעונת תיירות.
כך גם פספסנו את האומגה המשוגעת- fantasticablle שנכנס לעונת השיפוצים וההכנות לעונת התיירות החורפית, ושלל אטרקציות ורכבלים סגורים אחרים. אני משערת שמי שיסע ביולי ואוגוסט, ימצא עוד הרבה מאוד אטרקציות גם באזור הזה של האלפים.

לסיכום, אחרי שראיתם הכל במרכז האלפים הצרפתיים, ובא לכם להתאהב, לטעום מעט חיי כפר אמיתיים, לא תיירותיים, לא מצועצעים מידי, מלאים קסם ושלווה לנשמה, מאוד ממליצה על האזור הזה כי הוא נפלא, ובפרט על דירתם של ז’קלין וריצ’ארד.

מוזמנים ליצור איתי קשר

מתכננים טיול לצרפת?
מוזמנים להיכנס ל"ארגז הכלים" שלי שמכיל שורה של אתרים אמינים להזמנות מלונות, כרטיסים, רכבים וכל דבר נוסף שתזדקקו לו לבניית טיול מושלם.
רוצים לא לפספס אף כתבה?
הרשמו לעלון שלי ותתחילו לקבל כתבות מרתקות כל שבוע לאימייל. כבונוס אשמח גם לתת לכם בחינם את ההרצאה שלי "טיול בפריז בעקבות מולייר".​
הפרנקופיל
בואו נשמור על קשר

הכתבות המעניינות ביותר, מידע על טיולים בצרפת, הרצאות, ערבי שאנסונים ועוד דברים שפרנקופילים אוהבים אצלך במייל פעם (או מקסימום פעמיים) בשבוע.

ואם זה לא שכנע אותכם…

מי שנרשם כעת יקבל את הרצאה שלי על טיול בפריז בעקבות מולייר בחינם!