Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-16 (מרץ 2019) – כל מה שרציתם לדעת

פסטיבל הקולנוע הצרפתי ה-16 (מרץ 2019). צילום באדיבות שאולי בסקינד.
זמן קריאה משוער: 8 דקות

המהדורה ה- 16 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי תיפתח ביום חמישי 14 במרץ, הפסטיבל מופק על ידי חברת ההפצה עדן סינמה בע”מ בראשות קרולין בונה והמכון הצרפתי בישראל ונערך בחסות יוניפרנס פילמס, המכון הצרפתי בפריז ועיריית תל אביב-יפו מחלקת מופעים.

גם השנה הכינו מנהלת הפסטיבל קרולין בונה ונספחת האודיוויזואלית של המכון הצרפתי בישראל סטפני רבורדין (Stéphanie Rabourdin) תוכנית מגוונת המשלבת בין סרטים מצליחים בביקורות ובקופות מהשנה האחרונה בצד כמה קלאסיקות מרגשות ומחווה מיוחדת למלחין מישל לגראן שהלך לעולמו לפני זמן קצר. רבים מסרטי הפסטיבל מועמדים לפרסים רבים במסגרות שונות, פסטיבלים ותחרויות סיכומי השנה. רבע מבין סרטי הפסטיבל בוימו ונכתבו על ידי נשים. כתמיד נציג גם ארבע קלאסיקות, זו הזדמנות מצוינת לצפות בסרטים ממיטב הקולנוע הצרפתי שהיו לקלאסיקה על המסך הגדול.

ניתן לקבל את רשימת כל הסרטים ומועדי ההקרנה בקישור הזה.

סרטים חדשים שמחכים לנו בפסטיבל הקולנוע ה-16

LE GRAND BAIN–לשחות או לא להיות (סרט הפתיחה של הפסטיבל)

בימוי: ז’יל ללוש
משחק: וירז’יני אפירה (“נפלאות החושים”), מתייה אמלריק, גיום קאנה, בנואה פולוורד, ז’אן הוג אנגלד, לילה בקטי

חבורה של גברים ממוצעים העומדים בפתחו של משבר גיל ה-40, מחליטים לייסד קבוצה מקומית לשחייה צורנית… לגברים! מה שמתחיל כתחביב ומרפא לגבריות פגועה הופך במהרה להכנות לאליפות העולם כשהם שוכרים מאמנת קשוחה, מתמודדים עם משברי החיים, אימונים מפרכים וסיטואציות קומיות מרגשות. החבורה מוצאת כי דווקא הספורט שידוע כנשי מכולם מוציא מהם את הגבריות שחשבו כי אבדה להם ומספקים לנו לצופים חוויה משעשעת ונוגעת ללב. בסרט משתתפים מיטב כוכבי הקולנוע הצרפתי. הסרט זכה ל- 10 מועמדויות לפרס הסזאר כולל הסרט הטוב ביותר, בימוי, תסריט מקורי וצילום.

הסרט צולל לשתי בריכות, אחת מלאת צחוקים והשנייה מלאת רגש, קפיצת ראש מומלצת” Le Point

 

קומדיה שזכתה לתשואות רמות בפסטיבל קאן, מזכירה את “ללכת עד הסוף”, חגיגה משמחת של כתיבה ומשחק.” Le Parisien

PUPILLE –בידיים טובות

בימוי ותסריט: ז’אן הרי
משחק: ז’יל ללוש, סנדרין קיברלן, אלודי בושז

גורלו ועתידו של תיאו, תינוק בן יום, מופקד בידי המועצה לרווחת הילד לאחר שאימו ויתרה על האפשרות לגדל אותו. עד שימצאו פתרון קבוע, האחריות הזמנית על הטיפול בו עוברת לז’אן (ז’יל ללוש) ומשפחתו, לאומנה. לא רחוק משם, אליס, שלמרות מכשולים רבים מעולם לא ויתרה על החלום להיות אמא, מקבלת משירותי הרווחה בשורה שתשנה את גורלה ותכין אותה לתפקיד החשוב בחייה. דרכיהם של ז’אן, אליס ותיאו יצטלבו במסע אינטימי, מרגש, וסוחף.

“בידיים טובות” היא דרמה צרפתית בכיכובם של כמה מהשחקנים האהובים והמוערכים ביותר בצרפת, ובראשם ז’יל ללוש וסנדרין קיברלין. ברגישות ובאנושיות נוגעת ללב מספרת הבמאית ז’אן הרי את סיפורו של תינוק אחד במערכת שאולי נראית גדולה ומסובכת, אבל מלאה באנשים טובים ומסורים שמנסים לספק חום ואהבה במקומות שלפעמים קשה למצוא אותם. הסרט זכה לשבע מועמדויות לפרסי הסזאר, כולל לשחקן הטוב יותר ז’יל ללוש אורח הפסטיבל.

סרט מרגש על אנושיות Le Parisien

 

אם הכל נשמע כל כך נכון, ממילים ועד מצבים, הרי שהסרט הוא שיקוף נאמן למציאות. Le Journal du Dimanche

LES PETITS MOUCHOIRS – שקרים לבנים קטנים

בימוי ותסריט: גיום קאנה
משחק: ז’יל ללוש, פרנסואה קלוזה, מריון קוטיאר, ז’אן דוז’רדן, בנואה מג’ימל

הסרט מקבץ את גדולי הכוכבים של הקולנוע הצרפתי כיום, כולל אורח הפסטיבל ז’יל ללוש. כשאחד החברים יוצא מבילוי במועדון לילה רכוב על קטנוע נכנסת בו משאית. אל מיטתו בבית החולים עולה כל החבורה, צעירים בני שלושים עד ארבעים, ולמרות מצבו מחליטים החברים לצאת לחופשה השנתית המשותפת. שם מתחילים להתגלות הסדקים והכוחות השונים שעתידים להפוך את החופשה המשותפת לאירוע נפיץ. כך כשעולים הרגשות, נשברים הלבבות, התשוקה מציפה והנוסטלגיה תמיד קיימת.

תצאו משועשעים ונסערים. Le Figaroscope

LA DERNIERE FOLIE DE CLAIRE DARLING – קלייר דרלינג

בימוי: ז’ולי ברטוצ’לי
תסריט: סופי פייר
משחק: קתרין דנב, קיירה מסטרויאני, סמיר גסמי

בוורדרון, כפר קטן בצפון צרפת, זה היום הראשון של הקיץ וקלייר דרלינג מתעוררת כשהיא משוכנעת כי זהו יומה האחרון. אז היא מחליטה לרוקן את ביתה ולהעמיד את חפציה למכירת חצר ללא הבחנה את החפצים האהובים שאספה כל חייה. ביניהם ישנם מנורות טיפאני ואוסף שעונים. כל חפץ מהדהד זכרונות מחיים עמוסי חוויות. שיגעון זה מחזיר את מארי, בתה, שאותה לא ראתה במשך עשרים שנה.
הסרט עתיד להיות מופץ בצרפת בחודש פברואר.

L’HOMME FIDELE –הגבר הנאמן

בימוי ותסריט: לואי גארל
תסריטאי שותף: ז’אן קלוד קרייר
משחק: לטיסיה קסטה, לואי גארל, לילי-רוז דפ

שמונה שנים לאחר שנפרדו, אבל פוגש את מריאן, בלוויה של הגבר שלמענו היא עזבה אותו. הפגישה המחודשת מעוררת באבל רגשות חזקים, והוא נחוש להחזיר לזרועותיו את מריאן. הקשר בין השניים מתחיל להירקם מחדש, אך במהרה מתברר כי כעת מעורבים בחייהם גורמים נוספים, שיכולים לשבש הכל: איב, גיסתה היפהפייה של מריאן אשר מנסה לפתות את אבל, ובנה הקטן של מריאן, שחושף בפני אבל סודות מן העבר הגורמים לו לחשוב על כל התוכנית מחדש. האם מדובר באהבה שגורלה להתגבר על המכשולים? או שיש דברים שפשוט לא נועדו להיות?

“הגבר הנאמן” הוא סרטו השני כבמאי של לואי גארל, אחד השחקנים הצרפתים האהובים והמוכרים ביותר כיום, שגם משחק את התפקיד הראשי לצד לטיסיה קסטה ולילי-רוז דפ. זוהי דרמה מפתיעה ונוגעת ללב שמתרחשת ברחובותיה היפים של פריז, ועוסקת באהבה, תככים וגורל.

לואי גארל משך תשומת לב בזירה הבינלאומית בזכות התפקיד הראשי שגילם ב”החולמים” (2003) של ברנרדו ברטולוצ’י. אחד השחקנים המחוננים והמוערכים של דורו, הופיע בהצלחה בכמה מסרטיו של הבמאי קריסטוף הונורה (Ma mere, Beloved) וזכה לפרס הסזאר לשנת 2005 כשחקן הצעיר המבטיח ביותר, על הופעתו בסרט The Regular Lovers שביים אביו, פיליפ גארל. סרטו העלילתי הראשון של לואי היה “שני חברים” (2015).

סרט מצוין שמביא לידי ביטוי את היכולות הגבובות של לטיסיה קסטה כשחקנית. La Croix

EN GUERRE –מלחמה

בימוי ותסריט: סטפן בריזה
תסריטאי שותף: אוליבייה גורס
משחק: ונסן לנדון, מלאני רובה, ז’אק בורדרי

במפעל בעיירה קטנה בצרפת עובדים עשרות פועלים – אנשים שאוהבים לעבוד, נותנים את עצמם מדי יום, ולפעמים מקריבים קורבנות אישיים בשביל העבודה שלהם. למרות זאת, ולמרות רווחי שיא של המפעל, מחליטה ההנהלה יום אחד לסגור את המפעל, לפטר את כולם, ולהמשיך הלאה. אבודים, כועסים ומלאי שאלות, עובדי המפעל מוכנים לעשות הכל כדי להציל את המשרות שלהם.

סטפן בריזה וונסן לנדון מבססים את מעמדם כסקורסזה ודה נירו של הקולנוע הצרפתי של ריאליזם חברתי. בריזה מביים דרמה מוקפדת, מרגשת ומלאת מחשבה ולנדון מגיש עוד תצוגת משחק מהפנטת ומלאת עוצמה.השתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.

“יצירה מפעימה ומהודקת.” La Croix

“בימוי מצוין של סטן בריזה שמכניס אותנו ללב המאבקים והדיונים, קולנוע עוצמתי עם רגעים מצמררים.” Elle

AMANDA –אמנדה

בימוי ותסריט: מיכאל הרס
תסריטאי שותף: מתיה סיבוני
משחק: ונסן לקוסט, איזור מולטריה, סטייסי מרטין

פריז, בימינו. דויד, בן 24, חי בהווה. הוא מתנדנד בין עבודות שונות ומשונות, ודוחה את הרגע שיהיה עליו להחליט מה לעשות בחייו. שגרת חייו השקטה מתנפצת כאשר אחותו הבכורה מתה בפתאומיות. דויד מוצא את עצמו אחראי על אחייניתו בת השבע, אמנדה.

ונסן לקוסט בהופעה מצויינת, מיכאל הרס מציג סרט מפתיע מלא מתיקות ושנינות. Marianne

LOLA ET SES FRERES–לולה ואחיה

בימוי: ז’אן פול רוב
תסריט: דויד פונקינוס, ז’אן פול רוב
משחק: לודיווין סנייה, חוזה גרסייה, ז’אן פול רוב

לולה, בנואה ופייר הם שלושה אחים, והם שונים מאוד זה מזה. שלושתם רק מנסים לחיות את החיים שלהם – בנואה ממש עכשיו התחתן בפעם השלישית והוא עומד להיות אב (על אף שהוא ממש לא מוכן לתפקיד החדש), פייר מאחר לכל מקום ועסוק בעבודה (או בניסיון להסתיר את זה שכבר אין לו אחת כזו), ולולה, שתמיד תפקדה כדמות אם לשני אחיה, בדיוק פוגשת בחור חדש (אז מה אם הוא עדיין בתהליכי גירושים). כשנדמה שמסלולי חייהם של השלושה מרחיקים אותם אחד מהשני, הם יצטרכו ללמוד מה שהם כנראה ידעו כל הזמן – אין דבר חשוב יותר ממשפחה.

“לולה ואחיה” היא דרמה משפחתית צרפתית מרגשת בכיכובם של שלושה שחקנים צרפתים מוכרים ואהובים, שמרגישה ישראלית במיוחד. סרט על שלושה אחים שלמרות כל התירוצים, הריבים ואי ההבנות, אוהבים אחד את השני, יותר מהכל.

מדהים ושובה לב, פורט את מגוון הרגשות של חיי היומיום. L’express

L’AMOUR FLOU –המעבר לאהבה

https://youtu.be/ZHTawYaHH0o

תסריט, בימוי ומשחק: רומן בורנג’ה, פיליפ ריבו

רומן ופיליפ נפרדים אחרי עשר שנות ביחד. יש להם שני ילדים וכלב, אך הם רוצים לנעול את פרק הזוגיות בחייהם. הם כבר לא מאוהבים, אבל הם עדיין אוהבים זה את זה, מאוד. אולי יותר מדי כדי להפרד? יחסים מורכבים ופרידות עוד יותר. ואז, למראית עין, הם יוצרים “הפרדה”: שתי דירות נפרדות, המעבר ביניהן הוא דרך חדר הילדים שלהם. האם ניתן להתנתק? האם זה אפשרי מבלי למחוק את כל מה שהיה? בורינגר וריבו משתתפים בסרט על סיפורם האישי יחד עם ילדיהם.

בין הסיפור הפרידה האוטוביוגרפי לפנטזיה, שנון מחד ומלא רוך מאידך. Télé Loisirs

LES GARDIENNES –על המשמר

בימוי ותסריט: קסבייה בוואה
תסריטאים נוספים: פרדריק מורו, מארי-ז’ולי מאי
בהשתתפות: נטלי ביי, לורה סמט

1915 בחוות פרידייה אם ובתה אחראיות על העבודה במשק בהיעדרם של הגברים שיצאו למלחמה. הן עובדות בחריצות וחייהן מושקעים בעבודה הקשה עד שובם הבלתי נראה לעין של הגברים. הורטנז האם שוכרת מעסיקה את פרנסין, אישה צעירה שגדלה במרכז לדיור מוגן לסייע לה בעבודה בחווה. פרנסין מאמינה שהיא סוף סוף מצאה את המשפחה שחיפשה לעצמה.

יצירה רגישה ויפה, עם אסתטיקה בהשראת הציירים ז’ורז’ דל טור וז’אן-פרנסואה מילה. Bande à Part

SAUVER OU PERIR–דרך האש

תסריט ובימוי: פרדריק טייה
תסריטאי נוסף: דויד אולהופן
שחקנים: פייר ניניי, אנייס דמוסטייה, קלואי סטפאני

פרנק הוא לוחם אש בפריז. הוא מציל אנשים על בסיס קבוע. הוא חי בתחנה לכיבוי אש יחד עם אשתו העומדת ללדת תאומים. פרנק מאושר ומצפה להם. כאשר הוא מקבל קריאה להלחם בשריפה, הוא עומד בפני סכנה בדרכו להציל אנשים. הוא מתעורר במחלקה לטיפול בכוויות ומגלה שפניו נפגעו מחום הלהבות. עליו ללמוד לחיות מחדש ולהשלים עם העובדה שהפעם הוא על תקן הניצול.

דרמה סוחפת מלאת השראה מאירועים אמיתיים. CNews

PHOTO DE FAMILLE–צילום משפחתי

https://youtu.be/b8ESPVz2Qe0

בימוי ותסריט: ססיליה רואו
משחק: ונסה פאראדי, קמי קוטין, פייר דלדונשן

גבריאלה, אלזה ומאו הם אחים, אך הם לא מתקשרים ביניהם, ממש לא. הראשונה היא “פסל” לתיירים, למגינת לבו של בנה הנער. השנייה כועסת על כל העולם ונואשת מלנסות להכנס להריון, והשלישי מעצב משחקים גאון שרוי בדכאון, ומטביע את יגונו בשתייה ובפסיכואנליזה. מאז פרידתם של ההורים פייר וקלודין אין מי שישמור על אחדות המשפחה. אולם, כשכולם נמצאים יחד בלוויה של סבם, עליהם לשבת יחד ולדבר ולהחליט מה לעשות עם הסבתא האהובה.

ביצוע מדויק ויפה של אנסמבל השחקנים בקומדיה קלה ומורכבת כאחד. Femme Actuelle

AU BOUT DES DOIGTS/CLOSING FILM זה בידיים שלך (סרט הנעילה)

תסריט ובימוי: לודוויק ברנאר
תסריטאי שותף: יוהאן ברנאר
משחק: ז’ול בן שטרית, למבר ווילסון, קריסטין סקוט תומאס

מוזיקה היא הסוד של מתאו מלינסקי. פריצה שביצע עם חבריו מהפרברים מובילה אותו לכלא. העונש מומר לעבודות שירות על ידי פייר, מנהל הקונסרבטוריון הלאומי, לאחר שזה מזהה במתאו את הפסנתרן המחונן שעשוי להיות כרטיס הכניסה שלו לתחרות הפסנתר הלאומית.

מתאו נכנס לעולם חדש עם כללים וקודים שונים, עובר סדרת חינוך מוזיקלית אצל ״הרוזנת״ הקשוחה ועל הדרך מתאהב באנה. כדי להצליח בתחרות שתשנה את גורלם יצטרכו מתאו, פייר והרוזנת ללמוד להתגבר על דעות קדומות.

סרטים קלאסיים שיוצגו בפסטיבל הקולנוע הצרפתי השנה

LES PARAPLUIES DE CHERBOURG – מטריות שרבורג

תסריט ובימוי: ז’אק דמי
משחק: קתרין דנב, נינו קסטלנובו, אן ורנו

מחווה למלחין מישל לגראן שהלך לעולמו בינואר 2019

סיפורם של ז’נבייב, קתרין דנב בתפקידה הראשון, ואהובה גי, שעומד להתגייס לצבא. פרידתם, מלווה בשיר הנושא “אהובי, אחכה לך”, היא שיא של כמיהה, געגועים והבטחה כוזבת. ז’נבייב נותרת עם אמה בחנות המטריות שלהן, ומגלה שהיא בהריון. מחזר עשיר מגיע, והיא מבינה שתעשה בחכמה אם תקבל את הצעת הנישואין שלו. גי חוזר, ליבו נשבר, אך גם הוא מוצא נחמה בזרועות אחרת.

החיים כהבטחה, החמצה, השלמה. בכסות סיפור אהבה קטן, על נערה ונער שהמציאות חזקה מהם, ז’אק דמי צולל אל מהות הפנטזיה הקולנועית, בסרט שפרץ דרכים רבות, בראש וראשונה בגלל שהוא מושר מתחילתו ועד סופו. בתוך תפאורה שצבעוניותה הרמונית, בין הצלילים והאהבה הצעירה והפוטוגנית, עולות וצצות שאלות על האשליה וכוחה, ועל מהותו של הקולנוע. זוהי הזדמנות נפלאה לצפות בקלאסיקה הבלתי נשכחת משנת 1964 על המסך הגדול.

PARIS NOUS APPARTIENT פריז שייכת לנו

בימוי ותסריט: ז’אק ריווט
תסריטאי נוסף: ז’אן גרול
שחקנים: בטי שנייידר, ג’יאני אפוסיטו, פרנסואה פרווסט

קלאסיקה של אחד מחלוצי הגל הצרפתי החדש.

סטודנטית לספרות ב-1957, מוכנסת על ידי אחיה לקבוצה בוהמית מוזרה בפריז, בתוכה עיתונאי אמריקאי גולה בצרפת מאימת המקארתיזם, במאי תיאטרון שמנסה להעלות מחזה שייקספירי ללא תקציב, ואשתו של הנ”ל. כשהנערה מצטרפת ללהקתו של איש התיאטרון, הוא חושף בפניה סיפור קונספירטיבי בדבר ארגון על מסתורי שרודף אותו. נראה שגם לאמריקאי יש קשר הדוק עם הקונספירציה. עם בטי שניידר (הדוד שלי) בתפקיד הראשי. במאי הגל החדש, קלוד שאברול וז’אן לוק גודאר, מופיעים כניצבים. חפשו אותם. סרטו הראשון של הבמאי הנודע ז’אק ריווט (“דוגמנית עירום”) שהלך לעולמו בשנת 2016.

סרט ביכורים נדיר באיכותו, נע בין פנטזיה חברתית לפילם נואר פריזאי. Lesinrocks

PEPE LE MOKO – פפה לה מוקו

תסריט ובימוי: ז’וליין דוביבייה
משחק: ז’אן גאבן, מירייה בלי, לין נורו

פפה לה מוקו – גנגסטר פריזאי כריזמטי שיש לו קודים אישיים ברורים של כבוד – מסתתר מאימת המשטרה בקסבה של אלג’יר ומתאהב בפלגשו היפהפיה של תייר נפוח. הנרי ז’אנסון התסריטאי, נטל את ההשראה לסרט מסיפור בינוני למדי שכתב מפקח משטרה פריזאי והחומרים הללו היו בדיוק מה שהלהיב את ז’וליאן דוביבייה.

כחובב מושבע של סרטי הגנגסטרים ההוליוודיים שהיו אז בשנות השיא שלהם, נטל את “פני צלקת” להאווארד הוקס כנקודת מוצא ועל פיו עיצב את גיבוריו. ברור למה. “פפה לה מוקו” הוא סרט מוצלח במיוחד שהוליד את מיתוס הטרגדיה הרומנטית המודרנית בקולנוע – אירועים פטליסטיים המתהוללים על רקע של אלימות וגבר שעולמו נחרב ע”י אשה – נושא שבעשור וחצי הבאים יהפוך לאחד הפופולריים בקולנוע הצרפתי וההוליוודי כאחד (הוליווד עצמה השתמשה ב”פפה” כהשראה ללפחות שני סרטים. “אלג’יר” מ- 1938 ו”קסבה” מ- 1948).

הגדולה היא לא רק בדרך שבה הוא היה נכון לזמנו אלא באופן שבו הוא שומר על מלוא חינו ועוצמתו גם היום – מבחינת הבימוי והקצב ובאופן שבו משרטט את הדמויות ועוסק בקשרים בין-תרבותיים – “יצירת מופת סינמטית בכל קנה מידה”. קלאסיקה קולנועית משנת 1937 שהשפיעה על סרטי הפשע עד ימינו.

MILOU EN MAI – חגיגה במאי

תסריט ובימוי: לואי מאל
תסריטאי שותף: ז’אן קלוד קרייר
משחק: מיו מיו, מישל פיקולי, מישל דושאסוי

סרטו של לואי מאל משנת 1990. על רקע מהפכות הסטודנטים של חודש מאי 1968, מתאספים בני משפחתו של מילו באחוזת הכפר, על מנת לקבור את אם המשפחה שנפטרה. הבעיה היא שגל שביתות ומחאות מונע את קיום ההלוויה, ובינתיים מוצאים עצמם בני המשפחה המורחבת והמתוסבכת הזו במערבולת של תככים, הקנטות, פלירטוטים והרבה יין. קומדיה מרעננת ביותר של הבמאי המהולל לואי מאל (להתראות ילדים), שמעבירה ביקורת על הבורגנות הצרפתית הדשנה והשאננה.

הפרנקופיל
בואו נשמור על קשר

הכתבות המעניינות ביותר, מידע על טיולים בצרפת, הרצאות, ערבי שאנסונים ועוד דברים שפרנקופילים אוהבים אצלך במייל פעם (או מקסימום פעמיים) בשבוע.

ואם זה לא שכנע אותכם…

מי שנרשם כעת יקבל את הרצאה שלי על טיול בפריז בעקבות מולייר בחינם!